Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Laddare till 20D

Produkter
(logga in för att koppla)

jontemannen

Aktiv medlem
Köpte en 20D från USA för ett tag sedan. Batteriladdaren var anpassad för deras eluttag så jag demonterade helt enkelt plastlådan och lödde fast en sladd med svensk kontakt istället. Funkar gör det och den laddar på under timmen. Är det normalt eller kan jag pajja batteriet pga min lilla uppfinning?
En vanlig adapter verkar ju inte vara mer än en omformning av utseendet på själva kontakten...

Jonas

Jag har själv en "amerikansk" laddare av modell CG-580. Den klarar 100-240V vid 50/60 Hz, precis som de flesta laddare till laptops, mobiltelefoner mm. Adaptern till min laddare är, som du är inne på, bara en plastbit med metallbleck som gör att kontakten passar i svenska uttag. I mitt tycke tar adaptern väldigt lite plats, och jag skulle därför aldrig bygga om den. Jag har däremot svårt att tänka mig att du kan skada batteriet. Gör du fel kommer nog laddaren att ryka först - vilket vore en klen tröst eftersom Canon tar bra betalt för en ny.

OBS! Det finns (minst) två olika laddare till 20D, men jag skulle gissa att ovanstående gäller för båda modellerna.

Senast ändrad:
Jo jag har för mig att jag tyckte att det skulle gå bra eftersom det stod 110-230V på laddaren.
Det som var förvånande var att laddningen gick så fort. Först satte jag batteriet i min Canon videokamera och laddade det där igenom. Detta tog en halv dag!!

jontemannen skrev:
En vanlig adapter verkar ju inte vara mer än en omformning av utseendet på själva kontakten...
Det stämmer vanligen men en grundförutsättning för att den typen av adapter skall fungera är att utrustningen man ansluter är gjord för att klara vår högre spänning (och lägre frekvens).

På min laddare (europeisk) står det på undersidan Input: 100V-240V AC50/60Hz

D.v.s. både det amerikanska (110V, 60Hz) och det europeiska (230V, 50 Hz) elnätet ligger inom det område laddaren är gjord för att klara. Så titta vad det står på din laddare.

Det finns för övrigt också adaptrar som inte bara gör om utseendet på själva kontakten utan också omvandlar spänningen men de är normalt sett både större och dyrare än adaptern jag gissar du tänkte på.

Edit: för långsam igen... :(

ANNONS
Götaplatsens Foto