Annons

Lagra digitalbilder

Produkter
(logga in för att koppla)
En sunkig gammal bärbar dator kanske? Blir ju lite större i format förvisso. Fast när du uppgraderat till en rejäl hårddisk blir kanske inte prislappen så mycket lägre...

Jag har sparat en gammal bärbar P133, en sån där mikrovariant utan diskettstation och cd-spelare, för det där syftet. Fast man får väl se. När jag blir digital har det väl börjat växa mossa på kretskortet :)

jo det är ju ett alternativ. Ett krav är ju att datorn har USV-port. Kanske inte så vanligt på stenåldersdatorer? eller?

Det finns väl adaptrar för PCMCIA-porten, både för att skapa USB-portar och för att pula in CF-kort direkt? Annars är jag rökt :)

Jim, Du kan lungt ställa ifrån dig brandsläckaren ;)

Farsan har en dylik adapter (PCMCIA->CF), så nog finns dom alltid. Dyr var den inte heller.

Walle skrev:

Farsan har en dylik adapter (PCMCIA->CF), så nog finns dom alltid. Dyr var den inte heller.

Vart kan man köpa dessa? Har letat hos flera näthandlare utan att ha hittat. Betyder det att man kan köra in en microdrive i sin bärbara dator och snabbt tanka upp bilderna? Blir det samma hastighet som firewire?

Fredrik,
www.worldsphotos.com

Jag har hittat en gammal laptop utan CD-rom med USB och PCMCIA. Pris 1000:- :))

Den tänkte jag använda till två saker.
- Tanka bilder till
- Surfa på fotosidan i tv-soffan med

Tack för länkarna.

Låter som om det borde gå mycket snabbare än när man kopplar in kameran via USB för att tanka i varje fall. Eller?

Kan det vara en fördel att köpa ett sånt här kort istället för att tanka via kameran?

Fredrik,
www.worldsphotos.com

Ja, det blir över 3ggr snabbare än med USB.

Om kameran har firewire anslutning så kan jag endast se två anledningar till att köra med en separat CF-läsare:

1: Spara batterier i kameran.
2: Kunna byta kort och låta någon annan tömma kortet medans man plåtar på ett annat kort.

Walle skrev:

Om kameran har firewire anslutning så kan jag endast se två anledningar till att köra med en separat CF-läsare:

1: Spara batterier i kameran.
2: Kunna byta kort och låta någon annan tömma kortet medans man plåtar på ett annat kort.

Sant. D60:an har dock USB. Att kunna tömma ett 1Gb microdrive 3x snabbare gör ju ganska stor skillnad. Säkert en halvtimme (??).

Ytterligare en anledning (väldigt liten men ändå) kan ju vara att slippa släpa med sig sladden för att kunna tömma. Och glömmer man den kan det ju vara kört.

Fredrik,
www.worldsphotos.com

Längst ner på den här sidan hittar du en tabell som jämnför läshastigheter på olika minneskort (MD inkuderad) och med olika Läsare.
http://www.robgalbraith.com/reports/2001_02_17_compactflash.html

Snabbaste hastigheten för MD med en USB-läsare är 888K/sec och med en FW-läsare 2262K/sec, så det kan man ju se som ett riktmärke.

20 minuter med USB varianten, och ca 7 minuter med FW varianten. (Obs, inte uppmätt tid. Jag räknade på storleken på kortet, och de uppmätta läshastigheterna. Har ingen aning hur dom stämmer i verkligheten.)

Walle skrev:

20 minuter med USB varianten, och ca 7 minuter med FW varianten. (Obs, inte uppmätt tid. Jag räknade på storleken på kortet, och de uppmätta läshastigheterna. Har ingen aning hur dom stämmer i verkligheten.)

När jag tankar via USB direkt från kameran tar det mycket längre tid än 20 min för ett fullt 1Gb MD. Förmodligen det dubbla. Kanske en separat USB-läsare är snabbare?

Ska kolla länken.

ANNONS
Götaplatsens Foto