Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lasershow

Produkter
(logga in för att koppla)

OliverB1

Ny medlem
Jag skall fota en större lasershow till helgen. Kommer att använda Canon 6DmkII + L16-35 2,8V2. Jag vet alla diskussioner om laser och sensorer, detta är en seriös aktör som har säkerhetszoner mot publik etc så det är ingen fara med den biten.
Det blir ju ändå en ganska unik miljö för en kamera tänker jag. Det kommer vara tämligen mörkt i lokalen med rök och lasrar.
Kommer AF systemet att kunna hantera och "låsa" på lasrarna eller måste även fokus hanteras manuellt. Vad är isåfall bäst? Att bara sätta fokus till infinity och hoppas på det bästa? Man kan ju inte direkt köra liveview och stå och finjustera in fokus på något eftersom allting konstant ändras... Har någon erfarenhet av liknande upplägg?
Jag har sökt och sökt och sökt på detta men hittar ingenting om just lasershower och hur man använt AF eller inte, det är helt otroligt.

Viktigast är att se till att inte få någon laser i kameran. Dom brukar kunna bränna sönder sensorn.
Har sett dom som fått svarta ränder på sina bilder efter lasershower.

Fina bilder.

AF har jag använt på både lasershower och fyrverkerier med väldigt bra resultat.

Viktigast är att se till att inte få någon laser i kameran. Dom brukar kunna bränna sönder sensorn.
Har sett dom som fått svarta ränder på sina bilder efter lasershower.

Fina bilder.

AF har jag använt på både lasershower och fyrverkerier med väldigt bra resultat.
Exakt! Min Fujifilm XT2 brände sönder sin sensor efter fotat laser. Fick byta ut hela sensorn. Jag har inte och kommer aldrig fota laser igen, detta skedde 7 år sedan.

Exakt! Min Fujifilm XT2 brände sönder sin sensor efter fotat laser. Fick byta ut hela sensorn. Jag har inte och kommer aldrig fota laser igen, detta skedde 7 år sedan.
Detta gäller ju endast om du får laser rakt in i sensorn. Seriösa aktörer skall lägga en säkerhetszon där ingen riskerar laser i ögonen. På ett sådant event är det helt riskfritt att fota laser.

ANNONS
Götaplatsens Foto