Annons

LCD-vinkelsökare!?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jochum Berg

Aktiv medlem
Okidoki, har letat efter en vinkelsökare till min Canon 350D men det har ju varit svårt med adaptrar m m som ska passa. Om ni har nån som passar förresten så skriv.
Men i alla fall så kollade jag in på dpreview nyss och de skrev om denna nya LCD-vinkelsökare:
http://www.dpreview.com/news/0506/05060701zigview_lcd.asp

Det verkar ju vara skitsmart?!?
Jag gillade LCD-skärmen på min gamla kamera och saknar den så detta är ju guld, vid makrofotografering och konstiga vinklar, som takfotografering t ex.
Undrar var den drar ström ifrån?
Men det blir väl dyr i Sverige kan man gissa?
Säkert för dyr för mig…
Om nån köper denna så kanske nån vill sälja sin gamla vinkelsökare? :)

Jag har en gammal Pentax vinkelsökare köpt för 250 pengar. Spegelvänd visning men det är inget strot problem.
Har 350 samma storlek på sökaren som 10D och 1Ds mkII så har du ett tips.

//Jan

Canon Vinkelsökare C ska passa. Fungerar utmärkt på 300D och 1000F. Kartongen den kommer i innehåller två adaptrar, varav den ena passar huvudelen av kamerorna från Canon. En mycket nyttig pryl.

En kille här på forumet hade en Vinkelsökare B jag funderade på att köpa men det var osäkert om den passade så jag lät den bida sin tid lite. Vinkelsökare C är för dyr för mig har jag för mig, och jag har inte hittat ngn begagnad.

Skall söka efter en Pentax då…

Ska bli intressant att se tester av hur LCD-sökaren fungerar... min gissning är att den kommer att vara rätt medioker jämfört med en optisk vinkelsökare. Kan kanske vara praktisk i nåt läge men jag har aldrig gillat att titta på en bild istället för direkt i sökaren.

LCD-displayen på min förra kamera var toppen när man inte kunde el det var obekvämt att ha ögat mot okularet, sen vande man sig fort med det, använde aldrig sökaren. Bra ifall man vill hålla kameran högt över huvudena på folk men ändå kunna rikta.

Jochum Berg skrev:
En kille här på forumet hade en Vinkelsökare B jag funderade på att köpa men det var osäkert om den passade så jag lät den bida sin tid lite. Vinkelsökare C är för dyr för mig har jag för mig, och jag har inte hittat ngn begagnad.

Skall söka efter en Pentax då…

För att du ska kunna använda vinkelsökare B på Eos 350D krävs det att du köper en adapter för övrigt ska det inte vara några problem med den.

Priset på adaptern och vad den heter minns jag inte nu, men jag tror att det är samma adapter som du har till vinkelsökare C på 350D.

Jochum Berg skrev:
LCD-displayen på min förra kamera var toppen när man inte kunde el det var obekvämt att ha ögat mot okularet, sen vande man sig fort med det, använde aldrig sökaren. Bra ifall man vill hålla kameran högt över huvudena på folk men ändå kunna rikta.

LCD-sökare fungerar bra för att komponera bilden, men mindre bra för skärpeinställning vid makrofotografering.

En optisk vinkelsökare är suverän för makrofotografering när det är svårt att kolla i den vanliga sökaren. Den fungerar å andra sidan inte alls för att komponera bilden utan att du tittar direkt i sökaren. Canons vinkelsökare är ju finfin (och visar bilden rättvänd), men kostar en del. Jag har också provat en gammal Pentaxsökare (på min 20D), och den fungerar också bra om än spegelvänt.

Jag roade mig med att slakta ett gammalt Pentax-hus idag för att se ifall jag kunde använda prismat och okularet till att göra en egen liten fulvinkelsökare, adderade ett okular fr en videokamera, he, behöver jag ens skriva att det var lönlöst?!
Kanske skulle slakta en kikare istället?

Den där Pentaxvinkelsökaren ni använder framgångsrikt, heter den nåt mer specifikt? Vill ju inte köpa fel ifall…

ANNONS
Götaplatsens Foto