Annons

LED Ljus

Produkter
(logga in för att koppla)

John R

Ny medlem
Hej!
Jag skall gör ett fotojobb (porträtt) utomhus nästa vecka vid 16 tiden. Mörkret börjar komma tidigare så här års. Jag har för tillfället bara en Leica med lins f 1,5.

Jag kommer köra stativ men tänker kanske att man behöver förstärkning. Funkar dom små led panelerna som extraljus. Allt jag läst hitintills tyder på att dom är mer för video. Jag har kollar på Aperature. Tar gärna emot andra rekommendationer. :)

Till saken hör att jag är oerfaren på onaturligt ljus om man får uttrycka sig så. Jag skall investera i ett annat systen där tekniken är mer kompatibelt med blixtar m.m.

Tacksam för svar!
John R
 

Johan_G

Aktiv medlem
Jag skulle nog säga satsa på en blixt, t.ex. Leica SF 40 (https://www.leicacenter.se/sv/articles/2.126.208/leica-sf-40-blixt (Den finns billigare på andra ställen)) om den passar till din kamera.
mindre LED-paneler kan fungera men oftast inte särskilt väl enligt min erfarenhet, ljuset avtar snabbt med avståndet och om inte bakgrunden är mörk gör de sällan någon verklig nytta om du inte kan placera dem riktigt nära den du vill fotografera.

Att tillföra lite extraljus är lite av ett eget kapitel, undvik dock att rikta blixten/LED-panelen rakt framifrån mot den du ska fotografera, i synnerlighet om det är mörkt, det ger ganska platta hårda bilder.
Ta med någon form av reflektor för att både mjuka upp ljuset och styra riktningen.
 

John R

Ny medlem
Jag skulle nog säga satsa på en blixt, t.ex. Leica SF 40 (https://www.leicacenter.se/sv/articles/2.126.208/leica-sf-40-blixt (Den finns billigare på andra ställen)) om den passar till din kamera.
mindre LED-paneler kan fungera men oftast inte särskilt väl enligt min erfarenhet, ljuset avtar snabbt med avståndet och om inte bakgrunden är mörk gör de sällan någon verklig nytta om du inte kan placera dem riktigt nära den du vill fotografera.

Att tillföra lite extraljus är lite av ett eget kapitel, undvik dock att rikta blixten/LED-panelen rakt framifrån mot den du ska fotografera, i synnerlighet om det är mörkt, det ger ganska platta hårda bilder.
Ta med någon form av reflektor för att både mjuka upp ljuset och styra riktningen.

Tackar för svar!
Jag får kolla in blixtalternativet. :)
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Jag hade valt en Godox blixt & sändare om det finns till Leica + stativ & softbox.
Antingen V860 eller en AD200.
Personligen använder jag inte blixtar så ofta så jag föredrar att lägga pengarna på vanliga batterier. Enkelt att bara kunna passera Coop om det behövs.

Finns det inte dedikerade sändare till Leica så att du kan få HSS så kan man välja blixtar som är billigare.

LED, visst det är ljus men det är inte mycket ljus i förhållande till en blixt.
 
ANNONS