Annons

Lightroom 2.4, flytta kataloger

Produkter
(logga in för att koppla)

robert nordin

Aktiv medlem
Jag använder Lightroom 2.4 och har ett litet problem. När jag är på resande fot, har jag vanligen min bärbara burk med mig. Under resans gång brukar jag kategorisera eller snarare anger nyckelord till mina bilder i LR, och då sparar jag själva LR-katalogen på min externa hårddisk tillsammans med bilderna.

Min undran är nu hur man bär sig åt om man flytta över bilder tillsammans med LR-nyckelorden till min hemmaburk. Att helt sonika flytta
LR-katalog och bilder fungerar inte. LR hittar inte bilderna (säger att de är "off line"). Jag antar att det är sökvägarna som skall uppdateras, men har inte lyckats finna ut hur detta görs. Att importera själva nyckelorden är inga problem.

Jag använder Lightroom 2.4 och har ett litet problem. När jag är på resande fot, har jag vanligen min bärbara burk med mig. Under resans gång brukar jag kategorisera eller snarare anger nyckelord till mina bilder i LR, och då sparar jag själva LR-katalogen på min externa hårddisk tillsammans med bilderna.

Min undran är nu hur man bär sig åt om man flytta över bilder tillsammans med LR-nyckelorden till min hemmaburk. Att helt sonika flytta
LR-katalog och bilder fungerar inte. LR hittar inte bilderna (säger att de är "off line"). Jag antar att det är sökvägarna som skall uppdateras, men har inte lyckats finna ut hur detta görs. Att importera själva nyckelorden är inga problem.
Jag tror att det som står under rubriken "Synchonize folders" på sidan 52 i hjälpfilen för LR kan hjälpa dig lösa problemet.

Det enklaste sättet borde vara att öppna din katalog på din hemmaburk, ha den externa hårddisken med bilder och LR-katalog från laptopen ansluten och sedan välja "import from catalog". Då får du bilder, keywords och rubbet på en gång.

Som det verkarr nu har du redan fått in previews och metadata (själva katalogen), men LR hittar inte bilderna. Använd då "Update folder location" när du i LRs folder view högerklickar på den folder som borde innehålla bilderna. Därefter får du manuellt bläddra fram till foldern som innehåller bilderna.

Synchronize folders är så vitt jag vet för att importera bilder som ligger i foldern, men inte finns i katalogen, det finns en risk att man inte får med metadata med synchronize folders.

Ett annat alternativ, om du vill ha samma filer på fler än ett ställe, är ju att använda ett synkroniseringsprogram. Jag köpte ett som heter Super Flexible File Synchronizer som jag tycker fungerar väldigt snabbt och smidigt (använde tidigare Retrospect).

Ställ bara in källa och mål för synkroniseringen och sen kopierar programmet alla filer så att bägge platser har identiskt innehåll.

Kan ju såklart användas för all annan backup som du behöver.

ANNONS
Götaplatsens Foto