Annons

Lightroom Backups

Produkter
(logga in för att koppla)

Abe Normal

Aktiv medlem
Vad behövs för att LR skall fungera och vad går att flytta på?

LR's backupfiler och katalogen tar mycket plats på den primära hårddisken, visst går det väl att rensa i Backupmappen och lägga filerna på en annan disk i datorn.

Bilagor

• Screen Shot 04-07-16 at 11.51 PM.jpg
    Screen Shot 04-07-16 at 11.51 PM.jpg
    18.2 KB · Visningar: 82
Du har ju till att börja med två Lightroom-kataloger. Använder du båda?
Backups är just det - kopior på din katalog utifall det skulle hända något.
Jag sparar ett par stycken, hur du gör är upp till dig.

Du har ju till att börja med två Lightroom-kataloger. Använder du båda?
Backups är just det - kopior på din katalog utifall det skulle hända något.
Jag sparar ett par stycken, hur du gör är upp till dig.

Tack för svaret, blev lite osäker, har flyttat mappar tidigare. Då är det bara att lägga hela backupen på annan plats.

En fråga, om jag vill flytta hela katalogen till en annan dator, då tar man med den senaste "backupfilen" och lägger den i Lightroommappen på den nya datorn?

Tack för svaret, blev lite osäker, har flyttat mappar tidigare. Då är det bara att lägga hela backupen på annan plats.

En fråga, om jag vill flytta hela katalogen till en annan dator, då tar man med den senaste "backupfilen" och lägger den i Lightroommappen på den nya datorn?

Då får du med senaste backupen, men inte din senaste version av katalogen.

namnetPåDinKatalog.lrcat är din katalog. Den kan du flytta som du vill, och det är den du vill ha med dig.
Backuperna kan du slänga, flytta och rensa i som du önskar.

Great, tack för svaren.

Den katalogen som heter "Lightroom Catalog Previews.lrdata", den plockas också med? Om du kollar på bilden ovan, det ser ut som gamla filer till LR5?

Preview mappen behöver du inte flytta. Previews skapas på nytt om du flyttar katalog-filen.

En sak som du borde ändra är att flytta placeringen av backup-mappen. Default lägger Lightroom backupen "bredvid" original databasen. Detta är inte speciellt bra, om man råkar ut för en disk-crasch så är både backup och original borta.

Det är rekommenderat att styra om backup-mappen till en annan disk än där du har katalogfilen. Är det en stationär dator med bara en disk så är det enkelt att skruva i en disk till eller helt enkelt köpa ett USB-minne för någon hundring som du pluggar in "permanent".

(Sedan bör du förstås ha en backup av såväl bildfiler och katalog som ligger på annan fysisk plats än din dator för att säkra dig mot brand och stöld).

Preview mappen behöver du inte flytta. Previews skapas på nytt om du flyttar katalog-filen.

En sak som du borde ändra är att flytta placeringen av backup-mappen. Default lägger Lightroom backupen "bredvid" original databasen. Detta är inte speciellt bra, om man råkar ut för en disk-crasch så är både backup och original borta.

Det är rekommenderat att styra om backup-mappen till en annan disk än där du har katalogfilen. Är det en stationär dator med bara en disk så är det enkelt att skruva i en disk till eller helt enkelt köpa ett USB-minne för någon hundring som du pluggar in "permanent".

(Sedan bör du förstås ha en backup av såväl bildfiler och katalog som ligger på annan fysisk plats än din dator för att säkra dig mot brand och stöld).

Tack för tipsen, det uppskattas. Använder flera diskar på datorn och SSD som primär. Jag använder tre diskar, en originaldisk där alla RAW-filer ligger, en användardisk där jobbade bilder ligger, som tex HDR och olika TIFF-filer, och till sist primärdisken där PS/LR och visningsbilderna ligger.

Nu sitter jag vid en iPad, men prieviewkatalogen är rejält stor, typ 5GB och den bör väl ligga med?

Mvh

ANNONS
Götaplatsens Foto