Annons

Lightroom + Photoshopdator 10-12k (kolla mitt förslag)

Produkter
(logga in för att koppla)

hailstorm

Aktiv medlem
Hejsan.

Har kollat litegrand på en setup typ denna för att spinna Photoshop & Lightroom. Tänkt att snurra en 64bit Vista.

Chassi: Antec P180
Nätagg: Seasonic M12 700w modulärt agg

Moderkort: Asus P53 Wifi - Moderkortet är öppet för förslag. Kanske ett enkelt kort vore vettigt och ett draft-n-kort på sidan om? Gigabitlan ÄR dock viktigt.

Ram: 1066mhz 4gb (enkelt att uppgradera till 8gb, 2gb / st)
Hd: WD Velociraptor 300gb 10.000RPM 16mb. Snabb disk som håller några projekt.

Processor: Core2 - 2,83Ghz Quad 1333mhz
Grafik: PCI-E16 Det billigaste junket med dualDVI duger gott för mig... runt 600-800kr vore inte helt fel.

Någon hacker som kan hjälpa mig vidare? (byter från mac efter ett gäng år på en ppcG5 så är lite rostig)...

Du vill nog satsa lite på grafikkortet i alla fall då nya Photoshop kommer använda sig av grafikkortet och openGL. Såg riktigt läckert ut!

Ram-minne kan du satsa på 8gb direkt eftersom det är så billigt. Och som ovan kommer du snabbt att vilja ha ett bättre grafikkort så lägg därför 1500kr redan nu. Bäst och billigast är ett Radeon 4850 512mb.

Vidare tycker jag att du kan ta en 150Gb Raptor som systemdisk istället och köpa en eller två 500gb SATA-diskar för allt som inte är program (interna diskar alltså).

När det gäller chassit kan du kanske titta på P182 istället, en efterföljare till P180. Köp ev. till några 120mm fläktar (Nexus, Noctua eller liknande) för att få lite snurr på luften innuti lådan, utan att det låter för mycket.

700W nätagg tycker jag är overkill, speciellt då du inte kommer att använda dig av överklockade extremprocessorer och dubbla extremgrafikkort och allt annat med prefixet extrem... :)
Titta på Corsair HX-serien, verkar vara tysta och tillförlitliga.

Jag håller med Jarod om att det kanske räcker med en 150GB som systemdisk och sen plussa med nån 7.2k disk för data. Däremot tycker jag inte att du ska titta på de gamla Raptor diskarna. Velociraptor är nyare, snabbare, svalare, tystare ... Och lite dyrare iofs :)

Med P182, tysta fläktar, Corsair HX-nätagg och ev. ett passivt kyld grafikkort har du bra förutsättningar för att bygga en tyst dator. Det finns bra alternativ till den medföljande Intel CPU kylaren, vilka går att köra med valfri fläkt, även i detta fall blir det inte fel med en tyst 120 mm fläkt.
Velociraptor kommer kanske att låta grann i detta system, nån annan kanske vet lite mer om det.

Har bestämt mig för att raida 2st 500gb/7200/16mb spinpointdiskar istället för att gå på en raptor.

Sedan 8gb ram är ju givet då jag kommer gå ner i snabbhet på dessa rackare. FSBn hänger enligt utsago ändå inte med på core2quad.

P182 är ett givet alternativ... men inte ett bättre alternativ? I princip samma chassi vad jag har sett?

Grafikkortet har ni helt rätt i. Sedan har jag fått 2st tips på ett Corsair HX... det får det blir runt 400-500w.

TACK!

PS: Passivt kyld GPU är nog ett måste imo... Får hitta något bra kort bara ;)

RAID0 och RAID1

Hejsan,

Jag har också funderingar på en ny dator och tänkte höra om någon kan hjälp mig med synpunkter på specen nedan.

Moderkort - Asus P5Q, gott om anslutningar och bra pris
Processor - Core2Quad, exakt modell får avgöras av priset.
Grafikkort - Har inte bestämt än.
Låda - Antec P180
Nätdel - spelar det så stor roll?
Diskar -
Systemdisk, 2 st relativt små, 160GB, 7.2 diskar i RAID 0.
Scratchdisk med Lightrooms databas och preview filer. 2 st relativt små, 160GB, 7.2 diskar i RAID 0.
Lagring, 2 st stora, 1TB, 7.2 diskar i RAID 1.
RAM - 8 GB, 2*4GB, till en början. Moderkortet stöder 4*4 GB så jag kan komplettera med 2 st 4GB när jag känner behovet för det.

Tanken är att få ett system med hög hastighet på diskarna som ska vara för OS och scratchdisken och sedan god säkerhet på lagringsdisken.Jag har även en NAS på 1TB som backup och där backas databasen för Lightroom upp dagligen. Så om scratchdisken skulle paja så är det inte hela världen.

Systemdisken kanske man kan ghosta för att snabt kunna komma igång om något skulle hända. Har någon erfarenhet av detta?

Kan någon säga något om hastigheterna för RAID 0, RAID 1 jämfört med varandra och med en singeldisk?

Mvh,
Jonas

Hejsan,

Jag har också funderingar på en ny dator och tänkte höra om någon kan hjälp mig med synpunkter på specen nedan.

Moderkort - Asus P5Q, gott om anslutningar och bra pris
Processor - Core2Quad, exakt modell får avgöras av priset.
Grafikkort - Har inte bestämt än.
Låda - Antec P180
Nätdel - spelar det så stor roll?
Diskar -
Systemdisk, 2 st relativt små, 160GB, 7.2 diskar i RAID 0.
Scratchdisk med Lightrooms databas och preview filer. 2 st relativt små, 160GB, 7.2 diskar i RAID 0.
Lagring, 2 st stora, 1TB, 7.2 diskar i RAID 1.
RAM - 8 GB, 2*4GB, till en början. Moderkortet stöder 4*4 GB så jag kan komplettera med 2 st 4GB när jag känner behovet för det.

Tanken är att få ett system med hög hastighet på diskarna som ska vara för OS och scratchdisken och sedan god säkerhet på lagringsdisken.Jag har även en NAS på 1TB som backup och där backas databasen för Lightroom upp dagligen. Så om scratchdisken skulle paja så är det inte hela världen.

Systemdisken kanske man kan ghosta för att snabt kunna komma igång om något skulle hända. Har någon erfarenhet av detta?

Kan någon säga något om hastigheterna för RAID 0, RAID 1 jämfört med varandra och med en singeldisk?

Mvh,
Jonas

Ja...
Jag är ju knappast rätt kille att ge råd. P5Qe är ett annat bra moderkort.

......
PS: Passivt kyld GPU är nog ett måste imo... Får hitta något bra kort bara ;)

Man kan annars styra fläktarna på moderna grafikkort. Kör själv med förra vinterns värstingkort och har den tystaste datorn någonsin på mitt skrivbord. Såklart inte så tyst när jag lirar lite COD4 men då har man ju massa ljud ändå....

En annan sak. Mer prisvärda alternativ på cpusidan är de som har fsb 1066 istället. De är (allihopa?) mer klockningsbara om man nu sysslar med sånt förstås... Kör själv en Core 2 QUAD 2.4GHz FSB1066 i 3 GHz utan några som helst problem. Har läst att de får upp den i 3,5 till 3,8 GHz med lite jobb på kylningssidan. Men jag har alltså inte gjort någonting mer än klockat den lite...

Senast ändrad:
Man kan annars styra fläktarna på moderna grafikkort. Kör själv med förra vinterns värstingkort och har den tystaste datorn någonsin på mitt skrivbord. Såklart inte så tyst när jag lirar lite COD4 men då har man ju massa ljud ändå....

En annan sak. Mer prisvärda alternativ på cpusidan är de som har fsb 1066 istället. De är (allihopa?) mer klockningsbara om man nu sysslar med sånt förstås... Kör själv en Core 2 QUAD 2.4GHz FSB1066 i 3 GHz utan några som helst problem. Har läst att de får upp den i 3,5 till 3,8 GHz med lite jobb på kylningssidan. Men jag har alltså inte gjort någonting mer än klockat den lite...

Oj Jasså...
Ställer man upp multiplarna i bios då eller hur klockar man prollar nuförtiden?

Oj Jasså...
Ställer man upp multiplarna i bios då eller hur klockar man prollar nuförtiden?

Oftast är multipeln låst, finns vissa versioner (Black editions från AMD ex.) som har upplåst multipel. Du klockar idag genom att justera FSB och därefter tweaka volt inställningarna för både minne och CPU.
Finns vissa "auto" funktioner också. Asus har en som heter NOS som klockar när systemet själv känner att de behöver de, men de är bara så löjligt att man kan skippa de. Fungerar ej särskilt bra enligt mig.
Sen ska man även se till att ej gå för snabbt fram (allstå inte vrida fram FSB:n från 266 till 320 på ett steg) utan man testar sig fram och ser hur pass stabil datorn håller sig för varje steg.

Och glöm ej kylningen. =)

ANNONS
Götaplatsens Foto