Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Lightroom strul med Adjustment Brush

Produkter
(logga in för att koppla)

Tallrot

Avslutat medlemskap
Adjustment Brush har blivit knepig för mig, jag vet inte om jag kommit åt någon inställning eller om det har blivit något fel i systemet.

När jag målar med penseln blir området jag målar grönt.
Det visar inte resultatet av penslingen utan det är masken som syns.
Det ser altså ut som när man håller markören över svarta pricken.
Ställer jag markören över svarta pricken händer ingenting.

Kollar jag i miniatyrbilden i navigator fönstret visar sig justeringen korrekt direkt jag penslar.
Även när jag stänger av penselverktyget blir justeringen korrekt.
Slår jag på Adjustment Brush igen och markerar en gammal justering så kommer det gröna masken fram igen.

Är det någon som vet om det är jag eller datorn som lyckats få till det här beteendet?

Du har nog klickat i någon kryssruta någonstans. Det går att göra i Camera Raw för att visa masken medan man målar. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med var den finns eftersom jag inte har Lightroom.

Inte helt säker på din beskrivning, men prova med att trycka bokstaven "O" så döljs/visas masken.

Kolla också Shift+O som ändrar färg på den.

För att dölja/visa "knappen", tryck H.

ANNONS
Götaplatsens Foto