Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Limma gummi 550D

Produkter
(logga in för att koppla)

Haifisch

Aktiv medlem
Tjena!

Gummit runt grepper på vår 550D har lossnat efter sambons flitiga användande. Vad skall man använda för lim för att det skall bli bra? Naturligtvis måste jag väl tvätta bort alla limrester med aceton, om det nu inte löser upp plasten på huset. Någon form av kontaktlim eller 2-komponents? Karlssonsklister? ;)

Garantin har gått ut för ett halvår sedan så det är inte aktuellt....

//Tobbe

Bilagor

• 20111223KameraLimning_sm.jpg
    20111223KameraLimning_sm.jpg
    17.8 KB · Visningar: 523
Tjena!

Gummit runt grepper på vår 550D har lossnat efter sambons flitiga användande. Vad skall man använda för lim för att det skall bli bra? Naturligtvis måste jag väl tvätta bort alla limrester med aceton, om det nu inte löser upp plasten på huset. Någon form av kontaktlim eller 2-komponents? Karlssonsklister? ;)

Garantin har gått ut för ett halvår sedan så det är inte aktuellt....

//Tobbe

Skulle aldrig ta karlssons.
2-komponents kanske blir för hårt när det härdat och känns igenom gummit.

Jag skulle nog prova med en tunn stark dubbelhäftande tejp.

...och var försiktig med Aceton! det löser vissa plaster.

Tack för svaret!

Karlssons var menat som ett skämt..tror inte heller det skulle funka.

Dubbelhäftande tejp kan ju funka...skall spana in det.

Mm..får nog vara väldigt försiktig med aceton..kanske bättre att gnugga med rödsprit.

Tack för svaret!

Karlssons var menat som ett skämt..tror inte heller det skulle funka.

Dubbelhäftande tejp kan ju funka...skall spana in det.

Mm..får nog vara väldigt försiktig med aceton..kanske bättre att gnugga med rödsprit.

Vad är rödsprit? Allt som heter sprit/alkohol/aceton kombinerat med kol-baserade material låter dåligt i mina öron.

Vad är rödsprit? ....

http://sv.wikipedia.org/wiki/Rödsprit

Rödsprit är 95-procentig denaturerad etanol, teknisk sprit, som bland annat används till rengöring av rutor, speglar, sanitetsgods, som lösningsmedel för vissa färger eller till fläckborttagning, som frostskydd i VVS-system eller spolarvätska i bilen. Rödsprit kan också användas som bränsle i spritkök. Denaturering genom att tillsätta metyletylketon, aceton, etylacetat och bitrex görs för att förhindra förtäring. Alla ämnen har en otrevlig smak, men metyletylketon bildar även en azeotrop med etanol och är därför omöjlig att separera med en vanlig destillation och etylacetat har en kokpunkt som ligger väldigt nära etanols och är därför också svår att separera. Rödsprit har fått sitt namn av att den färgas röd för att förhindra förväxling med andra vätskor. Gösta Ekström uppfann t-röd

Petter ...

Annars mest ett Nikon problem?

Jag har läst ett antal trådar här tidigare i ämnet.
Ett problem med gummit, är att det sväller av lösningsmedel.
Jag har helt framgångsrikt limmat med ett superlim köpt på Clas Ohlson, Loctite Flex Gel.
Innan försökte limma/tejpa kortluckan jag med alllt möjligt som lossnade.
Gör rent mekaniskt och rugga upp gummit med slippapper.

Blir nog att testa det där Flex Gel.

Mjo det är väl mest Nikon som har detta problemet. Den här kameran är dock väldigt välanvänd under sig 1.5års livstid. Ca 35000 exponeringar och använd nästan varje dag.

ANNONS
Götaplatsens Foto