Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lins i sökaren sönder - EOS 450D

Produkter
(logga in för att koppla)

jaytee

Medlem
Hej,

Idag var det rejält blåsigt på västkusten... Jag släppte taget om kamerastativet och kameran för ett ögonblick för att gräva fram ett annat objektiv ur väskan. Japp, då hände det;
vinden lyckades få tag i kamerastativet och hela rasket föll ner i den bohuslänska graniten som en fura.

Objektivet klarade sig helt men kameran fick sig en törn. Något har gått sönder i sökaren, bilden är helt förvrängd när man kikar i sökaren. Om man rattar på dioptri-ratten så är det nånting som rör sig därinne. Samma om man skakar kamerahuset. För övrigt fungerar kameran felfritt. Inget verkar heller krossat i sökaren, utan det verkar mer som att linserna lossnat.

Frågan är nu:
- Brukar sådant gå att laga?
- Hur mycket kan detta gå på?
- Nåt man kan göra själv kanske? Tar man bort gummimusslan så kan jag se 3 små skruvar + 1 på dioptri-ratten, kommer man åt delarna här?

Tacksam för svar.

MVH
Jani
 
På en Canonkamera är hela toppkåpan i ett stycke. Förmodligen har något i det inte helt okomplicerade linssystemet som utgör okular och ljusmätningsoptik trillat ur sin fattning. Risken är förstås stor att något där då också är trasigt, så att det behövs nya delar.
 
Som uppföljning på mitt ärende med den trasiga sökaren kan jag berätta att kalaset gick på 870:- hos Canons service-center i Göteborg. Det var ett prisma som hade hoppat ur sitt läge som teknikern satte på plats och gjorde en AF-kalibrering som tydligen är en standardoperation.
 
ANNONS