Annons

Linser, adaptrar

Produkter
(logga in för att koppla)

Joakim A

Aktiv medlem
Sitter verkligen och försöker ta in så mycket som möjligt och ska starta en ny tråd nu bara, sen ger jag mig ett tag.

Ringde till en kompis som är nyhetsfotograf på SVT och frågade honom lite. Fick svar på mycket om filter och adaptrar mm. Har sedan kollat på cyberphoto och scandinavianphoto om lite priser och så.

Vad är det nu man behöver för en helt ren kamera från början, tex en Minolta Z3 / Minolta A1/A2?

Adapter hittar jag inget annat än Soligor, vilket jag hört är lite budget, vilket inte är ett alternativ. Vad kostar en sådant ungefär, Hoya tex?

Filtrena är ju kanonbilliga eller är det så att man behöver flera för att tex få bra makro? Om jag bara drar en rad från en sida på nätet står det såhär: Hoya Närbildslins +4 49mm 175 kr 219 kr. Detta filter ger väl ganska bra förstoring? Sen ska man ha ett poliseringsfilter och ett gråfilter har jag fått höra. Ytterliggare 500. Mer man behöver? Ska man kanske ha flera filter av varje sort? Hoya, är det hyffsad kvalitet?

Alla åsikter och kommentarer välkomna!

// Jocke

Jag har samma funderingar jag med. Speciellt kring det filtret, Hoya Närbildslins +4 49mm. Innebär det att mina macrofoton kommer få världen att häpna?

ANNONS
Götaplatsens Foto