Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Linser till 1Ds III

Produkter
(logga in för att koppla)

Artificiell

Aktiv medlem
För att dra full nytta av upplösningen i 1 Ds III gissar jag att det är ganska få linser som håller måttet... Hyggligt säkra kort är förstås; 35/1,4L, 85/1,2/L, 135/2,0L och definitivt 300/2,8L (kanske även den kommande 200/2,0L?). Men finns det fler linser som kan göra den här sensorn någon nytta?
U

Artificiell skrev:
För att dra full nytta av upplösningen i 1 Ds III gissar jag att det är ganska få linser som håller måttet... Hyggligt säkra kort är förstås; 35/1,4L, 85/1,2/L, 135/2,0L och definitivt 300/2,8L (kanske även den kommande 200/2,0L?). Men finns det fler linser som kan göra den här sensorn någon nytta?
U

EF-S 18-55/3,5-5,6.

Artificiell skrev:
U

Det lär väl vara samma gluggar som till 5D och MkII, fast med ännu större reservationer för hörnskärpan (om nu det är viktigt).

Alla vita telen funkar säkert utmärkt, då de inte varit något problem tidigare, och på vidvinkelsidan lär det vara likadant som tidigare - d.v.s. hörnen blir inte skarpa när man plåtar tegelväggar.

Kort sagt, det är väl inget objektiv i Canons utbud som funkar bättre på 1DsMk3 än de gjorde på tidigare kameror?

P.S. Linser är en fulöversättning från engelskan. Varför inte kalla det för objektiv? ;)

/Messerschmidt

Artificiell skrev:
U

50 1,8 II
skarpare än 27-70

Bussmicke skrev:
Kan dina funderingar apliceras på 1D III för maximal kvalitet?
Eller duger vilken L-glugg som helST?
Möjligen, men jag gissar att skillnaden mellan 10MP (1D) och 21MP (1Ds) ändå kräver lite vassare objektiv. Annars lär ju den högre upplösningen gå om intet.

Linser?

Varför skriver man "linser"?
Är det för att "objektiv" är för krångligt att skriva eller är det bara en felöversättning av engelskans "lens".

Lins = En transparent kropp som bryter ljus kring en axel.
Länk till förklaring av vad en lins är.

Det är alltid lättare att förstå om rätt terminologi används.

Re: Linser?

Segeson skrev:
Varför skriver man "linser"?
Är det för att "objektiv" är för krångligt att skriva eller är det bara en felöversättning av engelskans "lens".

Lins = En transparent kropp som bryter ljus kring en axel.
Länk till förklaring av vad en lins är.

Det är alltid lättare att förstå om rätt terminologi används.

Kan inte alla bara säga gluggar istället, då fattar ju alla vad som menas. ;)

Ingen som ens reflekterat över att inlägg nr.2 i den här tråden förmodligen var menat som lite humor i höstmörkret. Ef-s 18-55 är ju känt som det sämst presterande canonobjektivet som produceras (kanske slutat nu iom. IS versionen)

Stiffa tillrättavisanden är iofs. också humor...

Artificiell skrev:
U

Kolla in min kameraväska där finns många fina objektiv som presterar utmärkta resultat på en digital fullformatare som Canon 1Ds Mark III! Det första Tokina 10-17 är dock inte så bra på en fullformatare men det går att använda mellan 15-17 mm och Sima SF 100 mm f/2 är inte något bra objektiv det är rent utsagt fantastiskt dåligt...

Mvh//Chasid

Jag måste fråga.. Fins det några andra alternativ till gluggar 50 och 80 mm som inte är tillverkade av canon som håller till 1DsMIII ?

bjornterring skrev:
Jag måste fråga.. Fins det några andra alternativ till gluggar 50 och 80 mm som inte är tillverkade av canon som håller till 1DsMIII ?

Carl Zeiss Planar T* 50/1.4 & 85/1.4 är riktigt bra alternativ! CZ 50/1.4 är bättre än Canons tre motsvarigheter och CZ 85/1.4 är jämnbördig med Canon 85/1.2 men betydligt bättre än 85/1.8. Nackdelen är att du måste använda dig av en Contax -> EOS adapter och du får ställa tid och bländare manuellt, men är man van vid det så är det inga problem!

Jag kör med objektiv från Leitz och Carl Zeiss på min Canon fullformatare och det är ytterst sällan som jag saknar autofokus.

<EDIT> Det går att köpa nya Carl Zeiss Planar T* 50/1.4 ZF & 85/1.4 ZF med Nikon fattning + en Nikon -> EOS-adapter men jag tycker att den combon vinjetterar lite mer än Carl Zeiss för Contax på en EOS men den optiska kvaliteten är superb, men på en D3'a är de säkert mumma! <EDIT>

Senast ändrad:
Ok.. För att förtydliga min fråga.. Det finns inga gluggar (ej Zoom) som Autofocus och tid/bländare på kameran funkar med? Typ sigma?

bjornterring skrev:
Ok.. För att förtydliga min fråga.. Det finns inga gluggar (ej Zoom) som Autofocus och tid/bländare på kameran funkar med? Typ sigma?
Jo, alla EF-kompatibla objektiv av alla tredjepartstillverkare förstås. Sigma har drösar med gluggar som funkar.

ANNONS
Götaplatsens Foto