Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Linuxprogram som skapar ett webbgalleri?

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
Jag skulle behöva ett program som kan skapa ett enkelt webbgalleri. Picasa har ett inbyggt som jag tycker har rätt ambitionsnivå, men jag vill ha ett "löst".

Features jag skulle vilja se:
- Skapa tumnaglar och lagom webbstorleksbilder.
- Skapa en sida med klickbara tumnaglar som länkar till bild i lagom webbstorlek.
- Skapa kod för enkel navigation.

Jag vill inte ha en massa ögongodis, som animeringar, intoningar och annat bjäfs!

Tacksam för hjälp, eftersom webben är svår att hitta på med de oerhört vanliga nyckelorden det handlar om här...

Per.

Om du använder KDE kan du använda en funktion som är inbyggd i Konqueror: klicka dig fram till mappen med bilderna, och tryck sedan CTRL+I.

Edit: knapparna du skall trycka på är CTRL och i som i Ivar, igloo, Indonesien....

Senast ändrad:
Är du intresserad av något väldigt minimalistiskt som dock kräver att du själv kan redigera en start-/indexsida så har jag ett gammalt skript som skapar en sida med klickbara tumnaglar och länkar till större bilder. Är det intressant kan jag lägga upp skriptet här.

Är du intresserad av något väldigt minimalistiskt som dock kräver att du själv kan redigera en start-/indexsida så har jag ett gammalt skript som skapar en sida med klickbara tumnaglar och länkar till större bilder. Är det intressant kan jag lägga upp skriptet här.

Absolut! Det är förmodligen mer i linje med mina krav än det som kommit fram hittills, även om jag kan tåla litet overshoot på godiset.

HTML talar jag nästan flytande.

Per.

gthumb

kolla generering av webarkiv med gthumb. Då får du en htmlsida(or) men också genererade tumnaglar och skalade bilder. Öppna foldern där du har bilderna och generera, enklelt och bra. exempel på "http://www.programkonstruktion.se/sorlin/"

Christer

eftersom mitt skript är en putsning av det som länkas till i inlägget ovan hoppas jag det räcker så. Har du några specifika frågor om skriptet kanske det är lika bra att ta dem i den tråden.

kolla generering av webarkiv med gthumb. Då får du en htmlsida(or) men också genererade tumnaglar och skalade bilder. Öppna foldern där du har bilderna och generera, enklelt och bra. exempel på "http://www.programkonstruktion.se/sorlin/"

Christer

Tack, Christer, det där var precis vad jag behövde! Snabbt, smidigt utan bjäfs. Lite ögongodis kunde man slå på, så det såg lite elegant ut, men utan animeringar.

Pfekt!

Och jag hade den under fingrarna, är det inte typiskt?

Per.

ANNONS
Götaplatsens Foto