Annons

Lista filer på DVD

Produkter
(logga in för att koppla)

edovan

Aktiv medlem
Har nu äntligen fått tummen ur och börjat bränna ut mina bilder på DVD. Jag skulle nu även gärna komma på nåt bra system för att snabbt kunna skapa en lista på alla filerna på skivan.

Jag vill helt enkelet har ett program som kan göra en textfil där alla filer i en mapp är listade (även i undermappar). Borde vara jäkligt enkelt men jag hittar inget sånt program...

Det är till 98% RAW-filer (resten JPEG) och jag har inga THM-filer kvar så EXIF Viewer funkar inte.

Om det är freeware/GPL är det ju bara bra.

Om du bara vill ha en textfil rakt av av filerna på en skiva kan du starta en kommandopromt (kör -> cmd)
och sedan skriva 'dir d:\ /S > c:\sökväg\till\filen.txt' (utan fnuttarna förstås).

Då kommer utmatningen av listningen man får med dir-kommandot att hamna i filen.txt under den sökvägen di skrivit in.
d: är då enhetsbokstaven på DVD-läsaren och kan ju vara något annat i ditt fall såklart.

Vill man bygga på en befintlig fil med fler skivor skriver man >> istället för >

Edit:
Jag förutsatte att du kör windows förstås, men det är ju vanlgiast och du skrev inget annat.

Danke! Trevligt att textkommandon fortfarande har övertag på vissa punkter :D

Det funkade ju utmärkt bortsett från att Å, Ä och Ö funkade inte utan det blev andra symboler. Dessa var ju enkla att ersätta dock i en texteditor.

Vet du om det går att ordna på nåt sätt? På gamla goda tiden var det ju nån kommandorad i Autoexec.bat eller Config.sys som skulle fixas för att få svensk teckenuppsättning, men jag kör Windows 2000 nuförtiden och där är båda desa filer helt tomma...

Prova att skriva:
MODE CON CP SELECT=850
Då får du teckentabell 850, då borde ÅÄÖ fungera.

Tack, men det funkade tyvärr inte... Fick upp en "Status för CON" och så några rader med olika värden och att teckentabellen var "850", men bokstäverna i den genererade filen var fortfarande inte å, ä eller ö...

Hmmm, skumt... Jag kör teckentabell 850 och får åäö... Har du provat att skapa filen igen efter att du kört MODE-kommandot?

Hmm...

Det beror nog på att den får DOS-teckentabell i kommandofönstret, eller något sånt. För om man listar utfilen i kommandofönstret så är ÅÄÖ med, men inte om man öppnar den i en WIN-editor.
Jag vet inte om det går att ändra vilken teckentabell som används i kommandofönstret.
Annars kan du nog öppna filen "som DOS-textfil" i editorn. Tom wordpad, tror jag erbjuder denna möjlighet.
I en editor av klass (läs ultraedit :) så kan man ju enkelt göra ett macro som fixar det nästan helt automatiskt.

Kan nog inte erbjuda en "komplett" lösning där tyvärr.

Tidy skrev:
Prova att skriva:
MODE CON CP SELECT=850
Då får du teckentabell 850, då borde ÅÄÖ fungera.

Man vill ju isf köra ISO Latin tjosan i kommandofönstret, om det kan funka att plocka upp filen i en windows-texteditor sedan.

Jaha, Edvin, du öppnar den alltså i Windows? Då funkar det nog inte nej, för DOS och Windows har inte samma teckentabell.

dumbo skrev:
Man vill ju isf köra ISO Latin tjosan i kommandofönstret, om det kan funka att plocka upp filen i en windows-texteditor sedan.

Jo, det är så man får göra. Vet inte vad de där teckentabellerna har för nummer, finns ju ett flertal varianter.

Tidy skrev:
Jo, det är så man får göra. Vet inte vad de där teckentabellerna har för nummer, finns ju ett flertal varianter.
iso-8859-1 är den som gäller för västeuropa, men kan även använda iso-8859-15 som bla. används i Finland och som dessutom innehåller euro-tecknet. Sedan finns ju också UTF-8 som är mer internationellt, men om man kan få DOS att fixa det låter jag vara osagt.

Edvin, när du kör igång kommandoprompten (från Kör i Startmenyn) ska du använda cmd /u. Då får du UNICODE-output, då ska det funka.

Oj, det hann visst bli en hel diskussion här utan att jag hann flika in med nåt :)

Hursomhelst. UltraEdit använder jag redan, givetvis. The only solution. :D

Att starta med cmd /u funkade alldels lysande! Nu fick jag dessutom riktiga mellanrum istället för ÿ i storleksangivelserna.

Som en liten parentes kan jag nämna att den nya filen nästan blev dubbelt så stor som den förra. I den förra korrigerade jag alla tecken manuellt i UltraEdit, och filen blev 58 Kb stor. Nu med /u-kommandot så ser filen exakt likadan ut fast nu är den 115 Kb. Inget "större" problem dock. :)

Ett tips: När du skapar listan, använd dir d:\ /s /b > lista.txt. /b gör att listan får en renare form.

Att den nya filen blev större beror antagligen på att det ligger mer "styrtecken" i den filen.

Unicode använder ju 16 bitar per tecken medan "vanliga" teckentabeller bara använder 8 bitar, för att man ska kunna ha många fler tecken i tabellen, om jag inte är helt ute och cyklar.
Tanken är ju att unicode ska ersätta alla andra teckentabeller. Man skulle ju kunna ha 256 olika "vanliga" teckentabeller i unicode, med sedan finns ju många tecken som är dubletter förstås. Jag vet inte hur det funkar i praktiken riktigt dock. :)

Nja, tycker nog inte att /b-växeln förbättrade det hela. Tycker det var rätt bra med tid och datum på alla filerna.

ANNONS
Götaplatsens Foto