Annons

Lite av varje

Produkter
(logga in för att koppla)

Älvdans

Medlem
Hej alla fotovänner!
Jag är glad nybörjare i denna sport och har därför en himla massa funderingar, bland annat om utrustning. Jag har inte råd att lägga hur mycket pengar som helst på kameraprylar (och vill ju också gå ut lite försiktigt nu i början) men vill heller inte köpa något skräp.

Jag undrar om någon kan ge mig råd på en bra närbildslins som är billigare än ett macroobjektiv. Eller är skillnaden så stor att jag hellre borde lugna mig och spara ihop till ett objektiv istället?

Det där med polarisationsfilter? Vilka är bra?

Och så det viktigaste. Stativ!!! Manfrotto har jag entydigt fått höra från flera håll men har ingen aning om vilken modell som är bra. Klart att jag blir sugen på de som bara kostar runt 800... men antar att de inte är tillräckligt stabila.

Min nuvarade utrustning är en Nikon D300 kamerahus, 70-300 nikkor 62 mm, 18-70 nikkor 67 mm (ja och så en massa siffror och bokstäver till det).

Vad tycker ni att jag ska satsa på för tillbehör? Blir så förvirrad!

Makroobjektiv ger oftast bäst bildkvalitet, men framför allt är de smidiga att använda eftersom man kan ställa förstoringsgraden steglöst från min till max (vilket är 1:1 på de flesta makroobjektiv).
Med en närbildslins så har man inte den flexibiliteten på samma sätt, även om man kan ändra förstoringsgraden genom att ändra brännvidd.

Nu vet jag inte hur bra Raynox DCR-150 resp DCR-250 funkar med dina objektiv (kanske blir vinjettering), men dessa är annars bra alternativ som inte kostar enorma summor. Kolla om du kan googla fram någon info om kompatibilitet mellan dem och dina objektiv. Bilkvaliteten är hur som helst bra med dessa.
Skulle det inte funka, utan ge vinjettering, så finns även Nikons egna 5T resp 6T som har 62mm filterdiameter som bör fungera bra, dessa börjar dock springa iväg lite mer i pris och då kanske det kan vara värt att kolla efter ett begagnat makroobjektiv istället...