Annons

Lite av varje

Produkter
(logga in för att koppla)

Älvdans

Medlem
Hej alla fotovänner!
Jag är glad nybörjare i denna sport och har därför en himla massa funderingar, bland annat om utrustning. Jag har inte råd att lägga hur mycket pengar som helst på kameraprylar (och vill ju också gå ut lite försiktigt nu i början) men vill heller inte köpa något skräp.

Jag undrar om någon kan ge mig råd på en bra närbildslins som är billigare än ett macroobjektiv. Eller är skillnaden så stor att jag hellre borde lugna mig och spara ihop till ett objektiv istället?

Det där med polarisationsfilter? Vilka är bra?

Och så det viktigaste. Stativ!!! Manfrotto har jag entydigt fått höra från flera håll men har ingen aning om vilken modell som är bra. Klart att jag blir sugen på de som bara kostar runt 800... men antar att de inte är tillräckligt stabila.

Min nuvarade utrustning är en Nikon D300 kamerahus, 70-300 nikkor 62 mm, 18-70 nikkor 67 mm (ja och så en massa siffror och bokstäver till det).

Vad tycker ni att jag ska satsa på för tillbehör? Blir så förvirrad!

Makroobjektiv ger oftast bäst bildkvalitet, men framför allt är de smidiga att använda eftersom man kan ställa förstoringsgraden steglöst från min till max (vilket är 1:1 på de flesta makroobjektiv).
Med en närbildslins så har man inte den flexibiliteten på samma sätt, även om man kan ändra förstoringsgraden genom att ändra brännvidd.

Nu vet jag inte hur bra Raynox DCR-150 resp DCR-250 funkar med dina objektiv (kanske blir vinjettering), men dessa är annars bra alternativ som inte kostar enorma summor. Kolla om du kan googla fram någon info om kompatibilitet mellan dem och dina objektiv. Bilkvaliteten är hur som helst bra med dessa.
Skulle det inte funka, utan ge vinjettering, så finns även Nikons egna 5T resp 6T som har 62mm filterdiameter som bör fungera bra, dessa börjar dock springa iväg lite mer i pris och då kanske det kan vara värt att kolla efter ett begagnat makroobjektiv istället...

Alternativt kan du ju köpa lite billigare (men sämre) närbildslinser för ett nån hundralapp eller två för att testa närbildsfoto lite under tiden du sparar ihop till ett makroobjektiv.

Vad gäller polfilter så skulle jag satsa på Hoya HMC eller HMC Super eller Pro1 alternativt B+W (det senare är lite dyrare). Hoya Pro1 är tunnare än de andra, vilket minskar risken för vinjettering. Inget problem på de objektiv du har nu, men skaffar du en vidvinkel senare så kan det spela roll.
Det du får fundera lite över är vilken diameter du ska välja på filtret. Du kan välja 67mm och köpa en stepring att använda när du vill använda det på din telezoom. Om du däremot tror att du kanske kommer att uppgradera till ljusstarkare objektiv senare så kan det vara vettigt att köpa 77mm och två stepringar då 77mm är vanligt på "proffsobjektiven".
Filter (och även stepringar) kan beställas härifrån lite billigare än i sverige:
http://maxsaver.net/
Jag har beställt därifrån ett antal ggr och det har funkat jättebra. Man får ju dock räkna med ca 30% extra i tull och moms, så det beror ju på lite vilka filter man köper om det är "värt det".

Tack för råden!

Tack snälla Robert, så utförligt och bra! Nu har jag lite att fundera över men känner mig bättre informerad om vilka möjligheter jag har. Låter ju faktiskt vettigt att spara till ett makroobjektiv. Man har så himla bråttom bara. Fast ett par tre hundralappar på en lins har jag nog råd att punga ut med så länge så att jag kan testa.

Toppenråd att köpa ett 77 mm pol.filter också! Det vill till att tänka ett steg längre. Visste inte ens att det var möjligt att köpa till så att man kunde använda ett större filter på en mindre lins.

Kanske ska tillägga att det finns en viss nackdel med att använda större filter och stepring och det är att det kan bli problematiskt att använda objektivets eget motljusskydd. Man kan då skugga med handen, om det behövs eller köpa ett annat motljusskydd som man skruvan i filtergängan på objektivet.
Just polfilter använder man dock inte så jätteofta i motljus, eftersom effekten av filtret ändå blir väldigt liten (effekten blir ju störst om man har solen rakt från sidan).

ANNONS
Götaplatsens Foto