Annons

Liten bild eller mindre komprimering ?

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutad131111

Avslutat medlemskap
Hej

Vem kan ge bra tips kring nedanstående.

Har nyligen bytt upp mig från D50 till D80 och är kanonnöjd men kämpar lite med den mängd diskutrymme som bilderna tar.

Så - om man vill lagra bilder som inte tar allt för mycket utrymme men ändå ger maximal flexibilitet inför framtiden vilket är bäst: att välja JPEG Normal istället för JPEG Hög eller Bildstorlek Mellan istället för Stor ? Jag har inga extrema krav i att kunna skriva ut i enroma storlekar etc men vill ha en hög flexibilitet för framtiden.

Hur resonerar man bäst kring dessa val??

Jon

JonR skrev:
Hej

Vem kan ge bra tips kring nedanstående.

Har nyligen bytt upp mig från D50 till D80 och är kanonnöjd men kämpar lite med den mängd diskutrymme som bilderna tar.

Så - om man vill lagra bilder som inte tar allt för mycket utrymme men ändå ger maximal flexibilitet inför framtiden vilket är bäst: att välja JPEG Normal istället för JPEG Hög eller Bildstorlek Mellan istället för Stor ? Jag har inga extrema krav i att kunna skriva ut i enroma storlekar etc men vill ha en hög flexibilitet för framtiden.

Hur resonerar man bäst kring dessa val??

Jon
Jag resnoerar som så att jag tänker köpa en extern HD, men det är ju bara jag...

jag har läst att för min D50 så var det ingen större skillnad i L-fine jämfört med L-normal, och det minimala jag har undersökt så märkte jag ingen större skillnad heller. kanske kan vara samma sak med D80?

ta lite testbilder med de olika inställningarna å se om du märker nån större skillnad?

Vill du ha en hög flexibilitet för framtiden bör du fota i Rawformat och köpa till en extern hårdisk.

/kent.

Om du vill ha största flexibiliteten i framtiden med dina bilder så kör rawformat, du kan ju köra raw + jpg om du vill slippa rawkonverteringen nu.

Släng dom bilder du inte tycker är bra direkt så spar du utrymme.

Att använda nåt annat än största storlek och bästa kvalité om man kör jpg tycker jag är uteslutet om vill spara bilderna för framtiden. En av anledningarna att du bytte till en D80 måste väl varit den större upplösningen?

Köp en extern HD så slipper du lagringsproblem ett tag i.a.f.

/Göran

edit: blev lite upprepning ser jag ;)

Nja...

Japp - rekommendationen från många här om att köpa en större hårddisk är ju alltid en möjlighet men den kan ju alla räkna ut...

Min funderingar var mer vilket som var bäst om man nu trots allt ville göra en kompromiss - att gå ner på lägre kompression i JPEG-formatet eller en mindre bild (som ju ändå är 5M). Ibland vill man ju bara knäppa en stor bunt bilder och då är ju utrymmet en aspekt och här finns ju uppenbart två vägar att gå för att haövera utrymmesbehovet.

Jon

Mitt råd blir "plåta i bästa möjliga kvalitet" för att ha handlingsutrymme om du vill kunna göra en förstoring eller efterarbetning av en kanonbild. Sedan kan du utöva "kill your darlings" och kasta det som inte är riktigt bra.
Plåtar du inte i största upplösning drar du inte nytta av alla dyra pixlar du köpt och kan heller inte beskära lika mycket.
Drar du ner kvaliteten (ökar kompressionen) får du mindre handlingsutrymme om du ska efterbearbeta.

Men tyvärr är det enormt svårt att radera även "ganska bra" bilder och hårddiskarna blir fulla av "inte misslyckade" bilder i dessa digitala tider. Bilder som vi aldrig tittar på.
Så - lär dig radera hårt ;-)

ANNONS
Götaplatsens Foto