Annons

Liten test av Sonys bildsatbilisering

Produkter
(logga in för att koppla)

interpix

Aktiv medlem
Kanske redan välkänt bland Sonyfolket men som nybliven A200 ägare ville jag se hur snabbt stabiliseringen aktiveras och jämföra den mot Pentax där det är en ställtid på ca 0,5 s.

I min testserie på 1/10 s och 50mm brännvidd lät jag först kameran få ca 1 s arbetstid efter halvtryck och hittat fokus. Detta gav 100% skarpa bilder. Serie två trycke jag av direkt utan väntetid med resultatet av ca 80% skarpa bilder. Som referens slutligen en serie med stabiliseringen avstängd och 10% skarpa bilder.

Man kan väl dra slutsatsen att SSS fungerar bra även för snabba situationer men att det finns lite att vinna om man ger den lite tid att reglera in sig.

Du får nog leta förklaringen till skillnaden någon annanstans, t ex i att du skakar kameran mer om du trycker av direkt än om du trycker från halvläge. SSS:en börjar inte jobba förrän slutaren öppnats oavsett om du förfokuserat eller inte.
Kör i M-läge och ställ slutartiden på 2sek,
lägg örat till kameran och tryck av. Då kan du höra hur SSS:n jobbar och att den aktiveras först när slutaren öppnats.

js1 skrev:
Du får nog leta förklaringen till skillnaden någon annanstans, t ex i att du skakar kameran mer om du trycker av direkt än om du trycker från halvläge. SSS:en börjar inte jobba förrän slutaren öppnats oavsett om du förfokuserat eller inte.
Kör i M-läge och ställ slutartiden på 2sek,
lägg örat till kameran och tryck av. Då kan du höra hur SSS:n jobbar och att den aktiveras först när slutaren öppnats.

OK, då beror skillnaden i resultat säker på att avtrycket blev häftigare med skakning som följd. Det är ju inte en obetydlig fördel i många sammanhang att SSS fungerar utan ställtid.

Fast jag läste i manualen (efter mitt inlägg korkat nog) att man rekommenderar göra som du beskriver för maximal funktion av SSS.
Vet inte om det är för att elektroniken ska stabilisera sig eller för att man tenderar skaka kameran mindre om man gör så.
Hur som helst så är det bäst att göra så om man har möjlighet.

Manualen har jag heller inte tittat i ännu men den gamla sanningen att trycka av mjukt tycks ju stämma :)

Jag skulle tro du har rätt i sak, om SSS går in när slutaren öppnar har ett reglerförlopp knappast någon större betydelse.

ANNONS
Götaplatsens Foto