Annons

Litteratur om IR-fotografering (analog)

Produkter
(logga in för att koppla)

tandborstterroristen

Aktiv medlem
1. Skulle vilja ha tips på bra böcker som tar upp IR-fotografering (filmbaserad), och inte endast nämner det som i förbigående. Hellst både från en teknisk och idémässig synvinkel.

2. Enligt manualen för Canon Eos 3 skall den inte gå att använda till IR-film, då filmframdragningen kontrolleras mha IR-ljus, men jag har hört att det på vissa kameror endast är perforeringen som slöjas.
Någon med erfarenheter specifikt från EOS 3? Jag har tillgång till manuella hus, men tycker 3:an är mer lättarbetad.

Har inte riktigt hittat någon tråd som passar in hundraprocentigt...

/Tomas

jag har fotat ir en gång, en rulle.. det finns en massa info på internet! kan inga sidor i huvudet, men du kan ju söka lite i forumen, har varit uppe lite diskussioner, där kan du säkert hitta läsvärda länkar också..

Hej igen!

Nu har jag fått "Infrared Photography Handbook" av Laurie White och är rätt så besviken. Boken är tunnare än jag trodde den skulle vara, texten är STOR så att det blir väldigt lite info per sida, och texten är rätt tafatt skriven. Dessutom är det alldeles för lite teknisk information.
Det positiva är väl snarast att den går snabbt att läsa och att man klarar att läsa den även med ett gravt synfel och utan glasögon.

Slutsats: Den är inte värd nästan 300 kr (från Adlibris)

/Tomas

Jag har en följdfåga.
Jag bor i ett äldre hus med stor energiförbrukning. Finns det något rimligt sätt att med vanlig utrustning fotografera huset för att se var värmeläckorna finns. En man i trakten levererar sådana bilder (60 st max, digitalt) för 500 kr. Det låter billigare än att göra det själv, Men själv är skojigast.

ANNONS
Götaplatsens Foto