Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Livslängd på hårddiskar

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
Hur länge vågar man ha en hårddisk egentligen? Jag har hittills aldrig lyckats få en disk att krascha, och har då ändå datorn på i stort sett dygnet runt. Den förra rullade väl i 2-3 år i alla fall, och den här har jag haft i ett halvår.
Borde man kanske byta disk vartannat år, oavsett om den är paj eller inte? Det är ju inte direkt dyrt, och man kan ju jämföra med att byta kamrem på bilen. Det gör man ju inte gärna efter att den gått av, eftersom det kan leda till totalhaveri;-)
Samma med disken. Även om man gör backup på det viktigaste då och då så är det ett helvete att få allt att funka igen om disken skulle pajja.

Finns det några tillverkare som uppger livslängd i antal timmars drift? Detta måste visserligen förstås bero på hur den används. Läser och skriver man till disken hela tiden så lär den ju slitas mer än om den bara går på "tomgång".

Har ingen aning!

Skulle tro att en hårdisk av hög kvalitet (?) kan gå i tio år likväl som i fyra.

Min egen (IBM) har gått i sex år utan protestera.

Skulle generellt säga att hårdisken håller datorn ut om du byter efter fyra år.

Ett litet enkelt tips är att byta om du tycker att den börjar låta annorlunda/konstigt/illa.

jeskata skrev:
Oftast brukar de gå sönder under det första halvåret. Om den håller så länge är sannolikheten stor att den kommer att gå många år.

http://en.wikipedia.org/wiki/Bathtub_curve
Intressant! Det låter ju väldigt logiskt om man tänker efter. Disken kan alltså lika gärna pajja första dan om man har otur. Det enda man då kan göra är att köpa bra kvalitét och hoppas på att den håller datorns livslängd ut antar jag.

Lars Johnsson skrev:
Och vilka skulle inte vara bra kvalitet då :) Det finns ju inte så många tillverkare att välja på.
Ja du, fråga inte mig. Har ingen som helst koll på datortillverkare. Sitter på en ganska ny HP nu som jag inte har en susning om vad det är för disk i.
Det jag misstänker är att med den utvecklingstakt som finns idag på sådana här produkter så faller också kvalitéten, och det är därför jag börjat oroa mig. Folk köper ju ny dator vartannat år, och då kanske diskarna heller inte håller mer än så. Jämför med hur länge en ny bil håller mot hur länge en Amazon kunde hålla. Konsumtionstakten och kraven på hög teknik gör att kvalitéten minskar tyvärr, och för oss med ont om pengar är det ingen trevlig utveckling.

Makten skrev:
Finns det några tillverkare som uppger livslängd i antal timmars drift? Detta måste visserligen förstås bero på hur den används. Läser och skriver man till disken hela tiden så lär den ju slitas mer än om den bara går på "tomgång".

Man brukar kunna läsa sig till MTBF (Mean Time Before Failure), i datablanden på tillverkarnas hemsidor. Man kan ju givetvis inte lita på att en disk alltid kommer att hålla så länge, den kan leva kortare eller längre tid, men det ger iaf en liten fingervisning.

Jag har en gammal 40GB IBM som har kraschat och jag har hade nån 340MB (eller något sådant) Seagate en gång, som åxå dog efter ett gäng år. Andra personer verkar krascha hårddiskar hej vilt. Jag är noga med att hårddiskarna ska få tillräckligt med kylning. Om man ser till att de inte blir mer än ljumna (maxtempen brukar ligga på 50-60 grader, om man läser tillverkarnas datablad) och man låter deras temperatur vara stabil (att de går hela tiden) så är sannolikheten stor att de lever i många många år.

Går de sönder så sker detta oftast relativt snart efter de är satta i bruk.
Det tillfälle då de går sönder är oftast, som med all elektronik, under uppstart.

jeskata skrev:
En sex år gammal IBM skulle jag inte lita på. Antar att det är av den ökända Deskstar ("Deathstar") serien?

Deskstar är en hel serie med diskar och det var en omgång av en modell i den serien som hade felaktigt fett i sina lager. Det är alltså ingenting symptomatiskt för just Deskstar men det brukar vara svårt att få in i huvudet på folk.

När jag började med hårddiskar så ansågs Quantum ha de bästa diskarna medan Seagate gjorde skräp.

Jag har bytt min hårddisk (som gått mycket i >3 år) mot denna: MAXTOR MAXLINE III 250GB 7200RPM ATA/133 16MB
Finns hos Dustin för 780:- + moms. Den skall vara gjord att klara 1 000 000 timmars drift och har 5 års garanti.

mike islandman skrev:
Det finns tillverkare som lämnar 5 års garanti.

/Mikael

Så gott som alla tillverkare lämnar flera års garanti på interna hård-diskar. Tror inte det finns någon som ger under 3 år.

Men det innebär ju inte med automatik att de har den bästa kvaliteten för det.

Dykhjelm skrev:
Jag har bytt min hårddisk (som gått mycket i >3 år) mot denna: MAXTOR MAXLINE III 250GB 7200RPM ATA/133 16MB
Finns hos Dustin för 780:- + moms. Den skall vara gjord att klara 1 000 000 timmars drift och har 5 års garanti.

Dustin ger även 5 års garanti på Seagate och Western Digital diskar.
Alla interna för man lång garanti på.

Det finns givetvis alltid enstaka diskar med någon form av fabrikationsfel, men de är sällsynta och som någon konstaterade tidigare: Har en disk gått ett halvår eller så är den förmodligen ok och kommer att fortsätta fungera.

Annars kan du som sagt leta fram tillverkarens MBTF-siffror, Mean Time Between Failure. Det är ett teoretiskt värde som mycket grovt indikerar hur länge en viss diskmodell förmodligen håller. Notera ordet förmodligen, det här är genomsnittliga sannolikhetsvärden och ingen garanterad livslängd.

I alla fall förr har det varit påtaglig skillnad mellan billiga "vanliga" konsumentdiskar och dyrare SCSI- eller Fibre Channel-diskar. Att ha SCSI eller Fibre Channel gör i sig inget åt livslängden, men sådana diskar säljs till mindre priskänsliga köpare och får mer påkostade komponenter och har därför högre MBTF.

Vill du få en disk att leva länge är det i praktiken två saker att tänka på:
1. Bra kylning, även en svag luftström runt en disk sänker dess arbetstemperatur med åtskilliga grader. En sval disk lever alltid längre än en varm -- all elektronik och även lager m m åldras av värme.
2. Vibrationsdämpning. En disk mår inte bra av att sitta löst då den kan hamna i resonansvibration (t.ex. från en närbelägen cd-enhet som spinner igång) vilket i längden kan skada både läshuvudena, deras styrmotorer och själva diskarna.

Jag pratade för ett par år sedan på en mässa med en man från förtaget IBAS. De har om någon stor erfarenhet av havererade diskar. Jag frågade om de hade sett någon skillnad mellan olika märken (utan att nämna några namn. Han bara ryckte på axlarna och sa att yttre faktorer (värme, felaktig motering osv) betyder mycker mer än vilket märke man använder.

Arctic skrev:

När jag började med hårddiskar så ansågs Quantum ha de bästa diskarna medan Seagate gjorde skräp. [/B]

Det är precis vad jag kommer ihåg. Quantum på topp och Seagate var sopor.

I dag ligger Seagate i tekniktoppen. Såg att de i skrivande stund har världens största 3,5-tumsdisk. ST3750640A (S för SATA) i Barracuda 7200.10-serien.

750GB för 4.950:-............rymmer mycket bilder!

ANNONS
Götaplatsens Foto