Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ljus fläck på en fokuspunkt efter reparation..

Produkter
(logga in för att koppla)

widdde

Medlem
Hej!

Jag har precis haft min Nikon D90 med tillhörande objektiv (Nikkor 18-105mm) på reparation hos Nikon för att objektivet/kameran glappade så kameran inte kände av att objektivet var installerat.

Detta ska vara fixat, men nu när jag fått tillbaka kameran så har jag märkt att när jag tittar i sökaren så finns det en ljus fläck på den mittersta fokuspunkten.. Där är allting lite ljusare än allt annat typ.. Inte mycket, men det finns där.. Blir dock inte större ju mer jag zoomar in..
Jag har inte märkt att detta avspeglas på bilderna i form av ljusfläckar eller liknande, men det är lite småirriterande att ha den där fläcken där.. Någon som har en aning om vad man kan göra och var exakt detta problem kan uppstå?

Mycket tacksam för svar! Skickar helst inte iväg kameran igen..

Senast ändrad:
Det är en ljus "fläck" runt den mittersta focuspunkten, det skall vara så.
Min misstanke är att du helt enkelt inte tänkt på det innan och upptäckte det nu när du gick igenom den nogrannare.

/Fredrik

Det är en ljus "fläck" runt den mittersta focuspunkten, det skall vara så.
Min misstanke är att du helt enkelt inte tänkt på det innan och upptäckte det nu när du gick igenom den nogrannare.

/Fredrik

Jaså, okej på så sätt.. Nej det har jag aldrig tänkt på förut faktiskt.. Känns lite onaturligt att den ska vara där, dessutom sitter den något mer till höger av mittersta fokuspunkten typ.. något mer, men inte mycket..

Jo min sitter också till höger om focuspunkten. Första gången jag såg det tänkte jag nog som du, men så kom jag på att jag hade läst ett par frågor om det förut.

ANNONS
Götaplatsens Foto