Annons

ljusare bilder ...

Produkter
(logga in för att koppla)

Ola Rockberg

Aktiv medlem
Har tagit ishockeybilder med en Nikon D70. Funderar på om det går att skapa bättre ljusförhållande med rätt inställningar. Jag använder kitobjektivet 18-70. Ska väl också påpeka att ishallen ifråga har ett mycket gult ljus i form av glödlampor.

Tog bifogade bild med nedanstående inställningar. Har någon nåt tips för att få ljuset vitare i bilderna eller för att ev skapa snabbare exponeringar?

exp: 1/80
program: slutarprioritet
F-stop: f5,0
Max aperturv: f/4,4
Zoom: 70 mm
ISO: 1600
WB: glödlampa (+3)
Jpeg bild
Färgläge: RGB

Bilagor

• hockey.jpg
    hockey.jpg
    33.7 KB · Visningar: 272
Testa att köra med bländarprioritet, f4.5, max zoom (70mm) och plåta i RAW underexponerat ett eller två steg. Då kan du rätta till exponeringen senare och klämma ut ISo3200 eller 6400 ur kameran, och få acceptabla slutartider. Vitbalansen verkar inte helt rätt, så det är ju också en anledning att köra med RAW om du inte skapar en "preset"-vitbalans på plats.

Om du verkligen vill fota hockey så bör du förstås skaffa ett ljusstarkare objektiv och, beroende på lokala bestämmelser, en bra blixt.

Mvh Love

Antar att isen ger en stor andel av bildytan och därmed lurar ljusmätaren. Ljuset i hallen är sannolikt ganka jämn i sin belysnig vilket gör att jag skulle fundera på att mäta ljuset mot isen och och släppa in dubbelt d v s ett steg mer ljus som ljusmätaren anser är lämpligt. Jag skulle heller inte vara främmande för att släppa in även 1,5 steg mer ljus än kametran uppsmätta värde. Med kameran i manuellt läge behålls exponeringen. Närbilder på spelarna enligt ljusmätaren, där isytan inte dominerar. På en Canon är det då enkelt att väcla till A eller T beroende på om det är skärpedjupet eller slutartiden som ska prioriteras.

Jag skulle plåta i RAW och färgbalansera hemma. Jag skulle ha med mig en neutral yta att ta en referensbild mot. Att kalibrera mot isen är en mindre bra idé med tanke på att den inte är neutral i reflexionen av färgerna.

ANNONS
Götaplatsens Foto