Annons

Ljusmätningen i 20D

Produkter
(logga in för att koppla)

Bussmicke

Aktiv medlem
Tycker en sak är lite skumt, hur kommer det att vissa bilder blir överexponerade?
Har jag fel ljusmätning inställd eller ska man generellt underexponera ett ½ steg?
På en sån fin kamera ska man inte behöva det.
Blir den lurad av något??
//MN

Blir inte alltid rätt

Hej,
Ingen ljusmätare i någon kamera är ofelbar.
Prova att fotografera av ett svart papper och sedan ett vitt. Du kommer att upptäcka att båda blir grå.
Så ser ljusmätaren på världen. Den skall vara mellangrå. Det är ett normalt motiv också om du har skuggor, högdagrar och mellantoner. Du kan läsa mer här för att lära dig hur man kompenserar exponeringen. http://www.fotosidan.se/doc.htm/1000/
Våra kameror har blivit smartare men fotografen får fortfarande stå för tänkandet.

Håller med dig Mikael. Tycker också att den ganska ofta överexponerar men det är kanske sbs(i mitt fall iallafall :p ). Detta anser jag förövrigt gäller för ixus700 med.

Björn Engström:

Jag har 17-85 objektivet. Den med antiskak eller vad det heter.

Tittade på den artikel jag blev hänvisad till och den gjorde mig inte det minsta klok på varför 20D beter sig så

Senast ändrad:
Tyvärr tycker jag också att den överexponerar om jag inte har himmel med, jag har kameran satt på -2/3 hela tiden förutom när jag skall fota fågel mot himlen.

Jag använder Canons 300/4 IS och jag tror att det enbart har med kameran att göra.

Förutom att det är en smaksak också...

Men det enda jag har testat är den evaluerande mätningen, hur det är med den centrumvägda och utsnittsmätningen vet jag inte.

Senast ändrad:
Ser bilderna överexponerade ut enbart på datorn men inte i kamerans skärm? Om det är så, kalibrera skärmen med en skärmkalibrerare.

Båda ställena och även en blick på histogrammet skvallrar om att de är aningen överexponerade...ofta. Det syns ju direkt också när partier i bilden blir utfrätta eftersom det blinkar på dessa ställen när man tittar på bilden i kameran.

Hmmm, ok Kalibrera skärmen vet jag inte hur jag gör. Räcker trycka på Auto??

En polare till mig har en 10D och han kör konstant på -0,5 på sin kamera, kan jag göra detsamma på20D?
Var ändrar jag det i så fall, har bara haft kameran sedan i onsdags.

Bussmicke skrev:
Hmmm, ok Kalibrera skärmen vet jag inte hur jag gör. Räcker trycka på Auto??

En polare till mig har en 10D och han kör konstant på -0,5 på sin kamera, kan jag göra detsamma på20D?
Var ändrar jag det i så fall, har bara haft kameran sedan i onsdags.

Du måste ställe från/till brytaren i läget ovanför on. Nu kan du kompensera +2/-2 steg. Du ser inställningen både i displayen på kameran och i sökaren. Att alltid ha en inställning på -0,5 kommer ge dig mörkare bilder och prova inte den inställningen om du tänker fotografera t.ex. skidåkare. Du kommer få grå snö och kolvarta åkare. Jag har faktiskt inte förstått debatten ovan. Objektiven spelar egentligen ingen större roll såvida det inte är fel på dem. Ett vidvinkel kan vara svårare ibland eftersom dess stora vinkel kan ta med partier med väldigt stora skillnader i belysning. Normalt är det lättare att rädda en för mörk bild än en för ljus. En utfrätt högdager innehåller ingen information som kan förbättras. Därför är det bra att använda kamerans histogram för att kolla om något i bilden är överexponerat. Om du vill ha mer marginal så använd RAW formatet där man kan ändra exponeringen åtminstone plus minus ett steg utan större kvalitetsförlust. En ljusmätare klarar inte allt och det gör inte sensorn i kameran heller. Ibland måste man acceptera igengrodda skuggor eller utfrätta himlar, använda ett avtonat gråfilter eller komma tillbaka när ljuset är snällare.
Följande artikel är bra för att förstå exponeringens svåra konst bättre. För att citera från artikeln:

What a Meter Does
A light meter does one thing. It tells you what the correct exposure is for 13% Gray. This is approximately the tonality of green grass or concrete. The meters that are built into almost all cameras today are reflective meters. This means that they are measuring the light being reflected off the subject. This is a convenient way to determine proper exposure but there are potential problems because grass and concrete usually aren't our main subjects.

Fortunately, most of time the mixture of objects in a scene; grass, sky, people, trees, rocks and so forth, when averaged together usually are pretty close to an 13% gray. But, because much of the time the things that we photograph are not so conveniently neutral in tonality manufacturers of TTL metering systems on cameras have had to go to great lengths to design multi-zone patterns and sophisticated software algorithms to enable their metering systems to provide pleasing and accurate exposures.

http://www.luminous-landscape.com/tutorials/understanding-series/understandexposure.shtml

ANNONS
Götaplatsens Foto