Annons

Ljussättning vid produktfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

kn1

Aktiv medlem
Jag funderar på att skaffa ett s.k. dagsljuspaket med 2 st Tristar Magic Square och en diffusionskub att använda vid produktfotografering.

http://www.scandinavianphoto.se/produkt/10842701/tristar-magic-square-dagsljuspaket-cubelight-80

Hittills har jag använt olika former av "hemmagjorda" belysningslösningar med blandat resultat och tänkte därför lösa ljussättnings- och bakgrundsfrågan en gång för alla.

Med en sådan här lösning borde blixt vara onödig, eller?
Den stora fördelen att fota utan blixt är ju att man ser eventuella skuggor innan man knäpper.

Någon som har erfarenhet av ett sådant här dagsljuspaket? Finns det kanske bättre till motsvarande pris och framför allt fyller detta paket sin funktion för produktfoto?
 

Kärrlander

Aktiv medlem
Generellt så tycker jag att kuber är ganska kass. Ljuset blir platt och tråkigt och du kan inte förändra speciellt mycket. Produkterna kommer till liv med lite snygga highlights och skuggorna skulpterar formen och för att få till det behöver du jobba med flera ljuskällor som du kan kontrollera. Ofta har jag bara en eller två blixtar och sen kapaskivor runt omkring som reflexskärmar för att få ljuset dit jag vill.
 

kn1

Aktiv medlem
Tack så mycket för dessa synpunkter.
Om ljuset inte blir så bra i en kub kanske det räcker med att skaffa själva dagsljuslamporna och komplettera med några reflexskärmar och en lämplig bakgrund.
För lamporna borde väl vara tillräckliga i ljusstyrka för att kunna ersätta blixt?
 

IngNer

Aktiv medlem
Tveklöst är lampor, diffusorer och reflektorer det smidigaste för produktfoto. Det finns egentligen ingen orsak att använda dagsljuslampor, eftersom det går utmärkt att fixa vitbalansen bara lamporna har tillräckligt bra ljuskvalité, dvs Ra80+. Du kan alltså använda i stort sett vilka enkla lampor som helst, bara alla är av samma sort.

Titta på videosnuttarna som Jim Talkington på Prophotolife har gjort, så kanske du kan få lite idéer.
http://www.prophotolife.com/video-library/

Generellt är ljustält/kub bland det svåraste att få till en bra ljussättning i, så du kan gott strunta i det. Ljuset i en kub eller tält får ingen bestämd riktning, utan det blir som en gråväderdag, ganska tråkigt och väldigt svårt att få till bra bilder. Man behöver en riktning på ljuset, även om man vill ha jämn belysning, och när man har speglande ytor, får de liv om det finns något att spegla.

När man lär sig ljussätta underlättar det att inte ha för många lampor. En är ganska lagom. Övriga "ljuskällor" fixar man med reflektorer. Det är svårare ju fler lampor man har, men när man har lärt sig använda reflektorer och diffusorer behöver man knappast någonsin mer än två lampor.

Mina favoritlampor för små produkter är de små LED-klämspotarna som kostar 79 kr på Clas Ohlson:
http://www.clasohlson.com/se/LED-spotlight-Loke/36-4871

De kan användas till större produkter också om man har lämpliga modifierare. Vad du kan göra själv kan du se på Prophotolife. Det spelar ingen roll att lamporna är svaga, och att ljusstyrkan minskar när man ska belysa en större yta. Med ett bra stativ kan man ha hur lång exponeringstid som helst. Det är bara när man ska ta djur och människor man behöver blixt. Med LED eller lågenergilampor bör man däremot inte ha för kort slutartid, utan den ska helst vara åtminstone 1/30 sek för att inte få bandning av flimret på grund av växelströmmen.

Bättre än en kub är ett produktfotobord, och det finns ganska billiga.
http://www.scandinavianphoto.se/produkt/7932724/fotobord
Med ett sådant är det lätt att fixa en ren vit bakgrund utan skuggor och ändå ha bestämd riktning på ljuset på produkten. Ett par "piedestaler" i lagom höjd och storlek är bra att ha när man har fotobord, så att man kan få upp produkten från underlaget. Rundstav i klar plexi funkar bra till det. Man kan hålla produkten med häftmassa när man balanserar den på piedestalen. Omkring tio centimeters höjd får upp små saker från underlaget, och man placerar piedestalen så att den inte kommer i bild. Den kan luta för att skymmas helt bakom föremålet, om man fäster den stadigt i bordet.
 

Kärrlander

Aktiv medlem
Tänk på att använda fyrkantiga reflektorer, det blir mycket snyggare blänk i produkterna då. Bästa ljusmodifieraren är nog en "scrim", fyrkantig ram med lämpligt material som diffuserar ljuset som man slår en blixt/lampa i på ganska nära håll. Då får du en hotspot och sedan en snygg falloff på ljuset till skillnad från en softbox som lyser lika starkt över hela ytan. Det mesta av prylarna till produktfoto bygger man lätt och billigt själv så det är bara att leka och experimentera. :)
 

kn1

Aktiv medlem
Tack så mycket för dessa utförliga svar med gott om tips och idéer.
Jag inser att det inte finns några genvägar till bra ljussättning vid produktfoto utan det gäller att hitta en lösning som man själv tycker passar de egna behoven. För att hitta denna lösning är tipsen i svaren till mycket god nytta.
Ljusboxen verkar helt klart kunna ersättas av ett fotobord.
Beträffande belysningen har jag själv små enkla LEDlampor liknande de rekommenderade, dock IKEA i mitt fall. Jag har inte varit helt nöjd med ljusstyrkan i dessa utan var därför inne på kraftiga dagljuslampor (dagsljus mest för att slippa justera vitbalansen i efterhand). Men det verkar vara så enkelt att en längre exponeringstid kompenserar för det relativt svaga ljuset från dessa enkla lampor?
Behöver sådana här enkla LEDlampor någon diffusor, som i så fall stjäl ytterligare en del ljus?
Ibland har jag haft svårt att få till en korrekt vitbalans i efterhand. Förstår nu att det kan ha berott på att jag blandat olika sorters ljus. Det enklaste är väl att ställa in korrekt vitbalans i kameran innan fotandet. Vilken färgtemperatur ska användas för dessa enkla LEDlampor?
Tack än en gång för svaren och vill någon kommentera mina följdfrågor så vore det kanonbra.
 

kn1

Aktiv medlem
Ser nu att de glödlampor jag använder är på 4 w och har en temperatur om 2700K.
Om jag inte har något annat ljus och ställer kamerans vitbalans på 2700K borde det väl bli rätt från början?
 

IngNer

Aktiv medlem
Det bästa är att ha en pålitlig vitreferens för att ställa vitbalansen, och om man tar RAW, så behöver man inte pilla med det ofta. Man tar helt enkelt en bild i det aktuella ljuset där vitreferensen finns med, och i råfilsomvandlaren plockar man den med pipetten för att få vitbalans till alla bilderna man sedan tar.

En pålitlig vitreferens är WhiBal, som säljs av Goecker. Den är inte överdrivet billig, men det är ett proffsverktyg som man kan använda många år, och kanske inte bara kommer att användas till just de här bilderna.

Ett annat enkelt sätt att få bra vitbalans är att om man har det där bordet, så sätter man en lampa bakom och vitbalanserar helt enkelt efter den. Funkar både för jpeg och om man tar RAW. Man riktar alltså kameran mot det ljusa bordet och ställer in egen vitbalans. Hur man mäter kollar du i bruksanvisningen för din kamera. Det är lite olika på olika kameror.

K-inställningen är inte för diodlampor eller lågenergi, men funkar för glödljus. De har lite olika spektralfördelning, och resultatet blir bättre om man mäter upp vitbalansen.

Att modifierarna "stjäl ljus" är inget problem. Man behöver inte starkt ljus, utan det går att ta med hur lång exponeringstid som helst. Digitalmediet har inte de reciprocitetsfel som vi hade på den tiden då vi använde film. Alla färgkanalerna har samma kurva, så det går att ta med lång tid utan några andra problem än att man får vänta tills kameran är klar.

Det kommer ändå att hålla sig inom några sekunder när man använder lampor.
 

kn1

Aktiv medlem
Tack så mycket för utförliga svar.

Det blir nog så att jag skaffar ett fotobord men ingen ljuskub.
Med de råd jag fått tror jag inte heller det är nödvändigt att skaffa ny belysning utan jag borde klara mig med den jag har med tillägg för lite diffusorer och reflexskärmar.
Nu är det bara att gå in i studion och testa lite olika uppsättningar.
 
ANNONS