** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Ljusstark glugg till Fuji-system

Produkter
(logga in för att koppla)

Hujeta

Aktiv medlem
Hej!

Är inte så himla intresserad av teknikdiskussionen egentligen, men vill höra era tankar.

Har idag en Fuji XT1 med följande optik:
Samyan 12mm F2 MF
Fujinon 35mmF2 AF
Minolta-Rokkor 50mmF2 MF (vintage)
Fujinon 50-230 F4.5-6.7 AF OIS

Som ni förstår är det ett glapp mellan ultravidvinkeln och 35:an. Har tidigare haft Fujis kitlens, 18-55, men den gick sönder. Jättetrevlig glugg men även om den var ljusstark för ett kitobjektiv var den ofta inte nog ljusstark.

Behöver komplettera arsenalen med något riktigt ljusstarkt så jag inte bara har F2 objektiv. Vill också ha en kort vidvinkel, prime, 23mm är den jag siktat in mig på. Frågan är, hur mycket användning har man av en 23mm F2 vs F1.4? Eller är det bättre att byta ut 35:an mot en F1.4, och skaffa 23mmF2 istället?

Fotar mest landskap, men en del gatufoto/ resefoto också vilket jag vill utveckla och satsa mer på framöver. Tänker att man kan få en del riktigt coola bilder i lågt ljus med 23:an, men detsamma är ju egentligen sant med 35:an också? Tar tacksamt emot råd och höra hur ni resonerar kring detta.
 
Jag skulle ju rekommendera nåt av de nya XF18/1.4, XF23/1.4 eller XF33/1.4. Dessa har mycket hög optiskt kvalité och är bättre än de äldre modellerna, i synnerhet på större bländare.

När det gäller just objektiv med stor bländare så får man ju dock tänka på att det inte alltid är lösningen för att fota i dåligt ljus då man kanske inte alltid vill ha kort skärpedjup. Speciellt när det gäller landskap så vill man ju ofta ha allt i fokus. Jag fotar själv landskap och kör då nästan alltid på F8-F11.
 
Samyang 21/1.4 toppenbra å prisvärd eftersom du har 12 vet du redan att det funkar manuellt.

Fuji 27mm pannkaka litet lätt mer än ok

Favorit användbart Fuji 18-55 och blir väldigt bra allround i vardag
 
Jag skulle ju rekommendera nåt av de nya XF18/1.4, XF23/1.4 eller XF33/1.4. Dessa har mycket hög optiskt kvalité och är bättre än de äldre modellerna, i synnerhet på större bländare.

När det gäller just objektiv med stor bländare så får man ju dock tänka på att det inte alltid är lösningen för att fota i dåligt ljus då man kanske inte alltid vill ha kort skärpedjup. Speciellt när det gäller landskap så vill man ju ofta ha allt i fokus. Jag fotar själv landskap och kör då nästan alltid på F8-F11.

Hur stor skillnad pratar vi om? Absolut, helt med på vad du säger, detta objektivet tänker jag skulle få dubbla som både landskap och gatufoto, eller tex om man reser och sitter på en dunkelt belyst pub så skulle det vara perfekt med ljusstyrkan. Har du förresten koll på 7artisans 23/1.4? Kostar 1/3 av Fujis... Läst några recensioner som absolut hävdar att det står sig bra och är väldigt prisvärt.
 
Samyang 21/1.4 toppenbra å prisvärd eftersom du har 12 vet du redan att det funkar manuellt.

Fuji 27mm pannkaka litet lätt mer än ok

Favorit användbart Fuji 18-55 och blir väldigt bra allround i vardag
Yep det funkar manuellt med ultravidvinkeln, då har jag väldigt ofta filter på också så är stativ ett måste och MF inget problem. En 23mm glugg skulle jag dock använda mycket till gatufoto också tror jag, och där vill jag gärna kunna ha AF vid de tillfällena det är snabba ryck som gäller.

Funderat på pannkakan också, och det lilla formatet är intressant, men tror tyvärr att det hamnar för nära 35mm som jag redan har.

18-55 är jättebra allti-allo och som enda reseglugg när fotandet inte är primärt. Men har som sagt redan haft det, och saknar en ljusstark glugg i uppsättningen. Dessutom gillar jag den kreativa utmaningen i att köra med primes :)
 
Jag har 23/1.4 som är kanonbra trots att det är den äldre modellen. Visste inte att det är skillnad på de nyare.

35/2 har jag på min X-pro2 där jag vill ha ett kompakt och robust alternativ. OK men inte lika fancy som 23/1.4.

18-55 bytte jag mot en 16-55. Funderar på att köpa en ny 18-55 för att ha som reseobjektiv ihop med 35/2. Kompakt och bra. Det enda som störde mig med 18-55 var att minsta bländaren ändrade sig när man zoomade. Har för mig att man inte kan läsa av bländaren på objektivet heller. Jag är lite gammalmodig av mig och vill läsa av alla inställningar utan att behöva titta i okularet.
 
Kanske viltrox 23/1.4 af kan vara ett alternativ ?
Har det inte och inte läst något om den
85 var ju bra
 
Kanske viltrox 23/1.4 af kan vara ett alternativ ?
Har det inte och inte läst något om den
85 var ju bra
Absolut en värdig kandidat att ta med i beräkningen! I inlägg #6 menade jag att fråga om den, blandade ihop med 7artisans som också gör billig optik dock utan AF vad jag förstått. Jaså 85 var bra? Har du fått möjlighet att testa den själv?
 
Absolut en värdig kandidat att ta med i beräkningen! I inlägg #6 menade jag att fråga om den, blandade ihop med 7artisans som också gör billig optik dock utan AF vad jag förstått. Jaså 85 var bra? Har du fått möjlighet att testa den själv?
Nej tyvärr men läser ofta vad andra skriver/sagt.
Tips kolla ex cyberphoto eller objektivtest sida
Har själv tamron 90 nyare version

Jag är inte säker men tror att samyang gör sina nyare med AF kanske 21 eller 23 mm finns.
Jag har 18mm AF superskarpt
 
Lite reflektioner från min sida som haft de flesta Fuji modeller och en hel drös av de olika objektiven några gånger om. Efter att ha sålt systemet 2 gånger för annan utrustning men sedan för en tredje gång komma tillbaka till Fuji men då för att använda just en X-T1 med adapter för att adaptera vintage gluggar. Dock kände jag att jag ville ha en AF glugg som allround och då ett vidvinkel för att just komplettera de längre adapterade objektiven jag hade.
Hade jag endast haft min Fuji had jag nog återigen satsat på ett F1,4 eller liknande då jag alltid tyckt om ljusstarka fast objektiv. De allra bästa jag använt från Fuji har varit 16mm f1,4, 23mm f1,4 och 35mm f1,4 när det gäller vidvinkel till normal. Den ända zoomen jag tyckte någorlunda om var deras 16-55 f2,8. Men stor och tung.
Så denna gång var jag faktiskt mer ute efter något litet smidigt och helst vädertätat att plåta familj, gatufoto och landskap och natur i viss mån.
Så den här gången föll egentligen alla de "bättre" gluggarna bort i mina planer, och istället kollade jag framförallt på de 3 F2 gluggarna med vädertätning.
Jag skaffade först 23mm F2,0. Det var ett helt ok objektiv tyckte jag, flydde i stort sett de krav jag hade och använde det en hel del.
Sålde det dock ganska fort för att jag vile prova något av de andra (16mm f2,8 WR, 35mm f2 eller 50mm f2) mindre smidiga objektiven för att se om man kunde få lite mer oskärpa i bakgrunden för porträtt etc också.
Jag har aldrig varit ett stort fan av 35mm( på FF) även om många andra är då jag tycker den är lite trist. Jag kör hellre 28 eller 24 för dokumentär eller gatufoto. Eller så går jag i regel längre upp till 50mm.
Så jag kollade till slut lite närmare på 16mm f2,8 och såg ett par väldigt positiva rescensioner för det som i stort sett övertygade om att det skulle passa mig rätt bra för just de ändamålen jag sökte. Dessutom vile jag kunna filma lite med det och för det ändamålet var det ett av de snabbare AF objektiven som fanns. Det är väldigt smidigt och blir en perfekt liten kompanjon till min X-T1 för familje och allround.
Vill jag ta lite snyggare bilder eller porträtt med just min X-T1 slänger jag på ett Takumar 50mm f1,4 eller så för riktigt skön retro känsla :)

Om du nu ändå är ute efter ett F1,4 eller liknande och inte stör dig på ett större objektiv så är bland det bästa man kan få 23mm f1,4 eller 35mm f1,4 tycker jag.
Är du ute efter vass( så vass man kan få på en X-T1) AF så ligger de dock i lä mot de nyare F2 gluggarna....Men de ger finare bilder i slutändan :)
Lycka till!
 
Den nya 18 1.4 är superskarp och bra närgräns, gäller även den nya 23an tydligen. Tycker den gamla 231.4 kan vara lite för soft helt öppen. Men det beror ju på vad man vill ha.
 
ANNONS