Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

märklig dubbelexponering...

Produkter
(logga in för att koppla)

OmniM

Aktiv medlem
... eller nått annat liknande.Är på fotouppdrag i Frankrike å upptäcker till min fasa när jag kommit till hotellet att knappt nåra bilder går att använda.
Fokusen ligger helt fel, och en bit bakom det tänkta fokusplanet sker en märklig typ av dubbelexponering lr liknande.
Slutartiden är mellan 1/800-1/2500 ISO200 med eller utan VR. Jag står still så gör även personerna som jag fotat.

Nån som har en susning om vad som kan ha skett?
Det är första gången jag stöter på detta efter 2 år å 50-60 000 exponeringar så mina inställningar har definitivt funkat tidigare i sämre förhållanden.

Nikon D200 med 70-200/2.8

Du får nog visa en hel bild om man ska se vad det kan vara. Har du skruvat på nåt uselt UV-filter på senare tid kanske?

Makten skrev:
Du får nog visa en hel bild om man ska se vad det kan vara. Har du skruvat på nåt uselt UV-filter på senare tid kanske?

Misstänkte samma sak så det tog jag bort = samma resultat. Kan maila hel bild om jag får en mailadress.

nu vet jag inte hur gammalt ditt 70-200 är men kan det vara så att vr:en på objektivet har börjat hamna efter så den aktiveras under själva exponeringen. dina snabba slutartider kanske också gör att den inte hänger med.

bara en fundering.

//jonas

Jag upplevde liknande fenomen med min D200a. Då med Nikons 70-300 VR objektiv.
Har bara hänt vid ett tillfälle (var bara ute en snabbis med kameran). Men den fungerar bra nu, så frågan är om det kanske var något med VR'et som spökade.

/m

Hejsan

Det verkar vara objektivet som e trasigt. Fenomenet uppstår varje gång jag använder det samt när jag byter kamera.
Men det verkar till 90% endast uppstå då jag tar bilder i liggande format.

Mysko... får ta å åka till KameraDR lr Nikon så får vi se vad det kan bero på.

ANNONS
Götaplatsens Foto