Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mätsökare, paralax och extern sökare.

Produkter
(logga in för att koppla)

Galaxens President

Avslutat medlemskap
Har skaffat mig första objektivet med extern sökare (för blixtskon) till min Voigtländer Bessa R3A, en Heliar 15mm f/4.5 (ja jag har fått ett GAS-återfall efter att ha varit symptomfri i ett och ett halvt år). Närgränsen ligger strax under 30cm och då blir paralaxfelen rätt påtagliga.

Med de kopplade objektiven med projicerade ramar som kompenserar utsnitten (grovt, sökarbilden går ju fortfarande med en annan synvinkel än bilden på filmen) och som har en mer fjärran närgräns har det aldrig varit något problem.

Någon som har några tipps för att få den bilden man vill (Fysiologiskt Neuronnätsunderstödd paralaxfelskorrigering alltså) även så nära som 30cm med extern sökare.

Mvh
Richard

Jag använder ju inte min 15mm Heliar på R2-huset (samma ytterhölje som R3a tror jag) utan på det speciella L-huset som är smalare och har blixtskon nästan 1 cm närmare optiken. Parallax-felet blir då ngt mindre men tillräckligt irriterande ändå vid näravstånd. Jag brukar helt sonika flytta ner mig/åt sidan ca 5-6 cm (vilket är skillnaden) och se hur bilden ter sig i dom fallen. Det kan även vara på längre avstånd och annan optik när man har kameran i höjdläge och man vill få se exakt hur bilden ter sig med trädstammar och annat som kan skymma/dölja saker. Då kan det vara bra att flytta sig några cm för att kolla.

ANNONS
Götaplatsens Foto