ovanmyra
Aktiv medlem
Hej!
Har försökt hitta svar genom att söka i arkivet men inte riktigt kommit "rakt på". Jag vet att ämnet redan disk flitigt men eftersom det gäller en specifik situation tar jag mig friheten att starta en ny tråd.
Jag ska täcka ett stort jubileum - lokalt högprofilerad ideell förening fyller 70 år. På detta jubel ska en videokopia visas av smalfilmen som togs när föreningen grundades med mycket fest och folk - 1935.
Filmen upptäcktes för några år sedan och på beskrivningen låter det som 1a generationen Kodachrome(!). Den är numera restaurerad och vederbörligen nerfryst...
Nu känner jag ansvaret att producera ett material som håller minst lika bra. Vi kan förutsätta att det kommer att förvaras i kontrollerad museal arkivmiljö.
Jag planerar att köra traditionell film. Använder i dag ett lokalt Fujilabb som såvitt jag kan bedöma sköter tekniken klanderfritt (och tar betalt därefter). Svartvitt vore det kompromisslösaste valet men eftersom materialet ska funka för PR- och pressbruk också tycker jag inte det är aktuellt.
Färgneg eller Kodachrome dia?
KR64 - för långsam för denna typ av reportage
KR200 - nästan snabb nog men grovkornig för sin känslighet och i bland med lite kufisk färgåtergivning.
Eftersom målet är pappersbilder som ska arkiveras känns också dia lite knökigt och dyrt.
Återstår färgneg. Fuji superia 400 som jag brukar använda, helt enkelt.
Har förstått att pergamynfickor inte är jättebra att förvara i - vad ska man speja efter i stället?
Tacksam för alla synpunkter - vill verkligen göra detta så bra som möjligt!
Har försökt hitta svar genom att söka i arkivet men inte riktigt kommit "rakt på". Jag vet att ämnet redan disk flitigt men eftersom det gäller en specifik situation tar jag mig friheten att starta en ny tråd.
Jag ska täcka ett stort jubileum - lokalt högprofilerad ideell förening fyller 70 år. På detta jubel ska en videokopia visas av smalfilmen som togs när föreningen grundades med mycket fest och folk - 1935.
Filmen upptäcktes för några år sedan och på beskrivningen låter det som 1a generationen Kodachrome(!). Den är numera restaurerad och vederbörligen nerfryst...
Nu känner jag ansvaret att producera ett material som håller minst lika bra. Vi kan förutsätta att det kommer att förvaras i kontrollerad museal arkivmiljö.
Jag planerar att köra traditionell film. Använder i dag ett lokalt Fujilabb som såvitt jag kan bedöma sköter tekniken klanderfritt (och tar betalt därefter). Svartvitt vore det kompromisslösaste valet men eftersom materialet ska funka för PR- och pressbruk också tycker jag inte det är aktuellt.
Färgneg eller Kodachrome dia?
KR64 - för långsam för denna typ av reportage
KR200 - nästan snabb nog men grovkornig för sin känslighet och i bland med lite kufisk färgåtergivning.
Eftersom målet är pappersbilder som ska arkiveras känns också dia lite knökigt och dyrt.
Återstår färgneg. Fuji superia 400 som jag brukar använda, helt enkelt.
Har förstått att pergamynfickor inte är jättebra att förvara i - vad ska man speja efter i stället?
Tacksam för alla synpunkter - vill verkligen göra detta så bra som möjligt!







