Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Många trådar ballar ur.

Produkter
(logga in för att koppla)

Oscar

Aktiv medlem
Hej!

Jag funderar på om man inte kan göra trådarna lättare att läsa om man skulle kunna betygsätta svaren i trådarna..

enligt

Bra inlägg
Ok inlägg
Ovidkommande inlägg

Om en kommentar i en tråd får många röster ala ovidkommande inlägg så "kollapsar inlägget när man läser en tråd", klickar man på + "plus" tecknet så får man se alla inlägg.. annars bara de som inte har några röster, och de som är röstade som bra eller ok inlägg.

Som det är idag orkar man knappt läsa igenom en tråd och hitta de vettiga svar som finns pga av ala sndlådesdisk som försigår

eller är jag helt fel ute?

Vem kommer orkar rösta? Tror de flesta när dagen är slut gillar att det är ganska fritt på forumen.

Ett ämne måste få flyta ut ibland annars måste man skapa nya diskussioner hela tiden så fort man avviker lite från ämnet.. o vem orkar det?

Du har rätt i din reflektion. Disciplinen kunde vara bättre i många trådar.

Däremot tror jag inte förslaget med betyg skulle göra någon större skillnad.

Dessutom tycker jag det känns fel. I ett diskussionsforum måste alla som följer forumreglerna få yttra sig utan att behöva känna sig betygsatta.

Om man ser något som direkt bryter mot forumreglerna finns det redan idag en rapportfunktion.

Tanken var mest att ibland söker man upp en tråd om ett ämne man tycker verkar vara intressant .. men två eller tre personer har hamnat i luven på varandra så 60-70 % av alla inlägg handlar mest om deras hackande på varandra.. Då skulle man vilje kunna visa de inlägg som istället avhandlar vad trådskaparen avsåg istället. Som det är nu tröttnar man att läsa tråden innan man hittar de guldsvar som oftast finns.
Det kanske är svårt att skapa funktionalitet för att åstadkomma detta.. och jag menar inte att inlägg skall raders.. utan snarare att man skulle kunna kollapsa ner en 20 sidors tråd till 5 eller så,

/Oscar

Tror inte heller att den där tekniskt sofistikerade modellen är någon lösning. Däremot skulle man kanske kunna tänka sig att diskussioner modererades lite flitigare och att man påpekar när inlägg driver diskussionen alltför OT. Med tiden kanske vi skribenter lär oss att ha trådstartaren mer i åtanke när vi skriver.

Du har rätt i din reflektion. Disciplinen kunde vara bättre i många trådar.

Däremot tror jag inte förslaget med betyg skulle göra någon större skillnad.

Dessutom tycker jag det känns fel. I ett diskussionsforum måste alla som följer forumreglerna få yttra sig utan att behöva känna sig betygsatta.

Om man ser något som direkt bryter mot forumreglerna finns det redan idag en rapportfunktion.

Sant .. man skulle kanske däremot kunna markera ett inlägg som extra bra.. dvs bara kunna positivt särbehandla inlägg aldrig negativt.

Ibland finns det ett eller ett par riktigt bra klarsynta svar i en 20 sidors tråd vilka man då ofta missar när man skummar igenom tråden efter det svar man letar efter.

Ibland finns det ett eller ett par riktigt bra klarsynta svar i en 20 sidors tråd vilka man då ofta missar när man skummar igenom tråden efter det svar man letar efter.
Du får väl helt enkelt skumma noggrannare. Det går ju inte att trolla bort massa inlägg på basis av din personliga smak, eftersom jag eller någon annan kanske hade velat läsa dem.
Så länge det inte är ren smutskastning så kan i-luven-på-varandra-konversationer innehålla massor av intressanta saker.
Om du ser inlägg som är kränkande, spydiga eller allmänt usla så rapporterar du dem helt enkelt. Redaktionen tar sen en titt och avgör om de ska raderas eller inte.

Det är ju pajkastningstrådarna som är roligast att följa, så länge de håller sig precis inom gränsen för vad som är ok (för mig alltså) :D

Hej!

Jag funderar på om man inte kan göra trådarna lättare att läsa om man skulle kunna betygsätta svaren i trådarna..

enligt

Bra inlägg
Ok inlägg
Ovidkommande inlägg

Om en kommentar i en tråd får många röster ala ovidkommande inlägg så "kollapsar inlägget när man läser en tråd", klickar man på + "plus" tecknet så får man se alla inlägg.. annars bara de som inte har några röster, och de som är röstade som bra eller ok inlägg.

Som det är idag orkar man knappt läsa igenom en tråd och hitta de vettiga svar som finns pga av ala sndlådesdisk som försigår

Jag tror detta är en bra idé, detta används med bra resultat på till exempelvis www.slashdot.org i kommentarer till artiklarna.

Jo, det finns nog många trådar som kanske inte håller så jättehög kvalitet. Vad gör man då åt detta? Om man tittar på andra fora kan man ju få lite idéer.

Låsa trådar
Om en tråd, av någon anledning, inte tillför något längre borde det gå att låsa den. Anledningarna kan vara flera:

Frågan som ställdes kan vara besvarad och tråden har fyllt sitt syfte. I detta fall bör både moderator och trådskapare kunna låsa den.

Frågan som ställs har ställts i andra trådar. Här bör moderator kunna låsa trådenoch hänvisa till annan tråd. T ex "Jag behöver ett stativ till min Canon 450 med kitglugg".

Tråden spårar ur och handlkar efter en stund om nåågot helt annat och det blir en diskussion mellan ett fåtal medlemmar. Moderator låser eftersom denna diskussion oftast inte har med rubriken att göra och borde kunna föras på annat sätt. Om jag söker efter exempelvis någon funktion i PS så vill jag inte behöva plöja igenom långa trådar om något helt annat bara för att rubriken och inledningen råkade handla om min fråga.

Slå i hop trådar
Trådar som handlar om samma sak bör kunna slås i hop av moderator.

Flytta trådar
Trådar som hamnar i fel forum bör kunna flyttas. Det kan finnas flera orsaker till att detta uppstår. En tråd i ett Nikonforum kan egentligen vara av generell natur men hamnar i Nokon forat bara för att trådskaparen har en Nikon. Exempelvis så är ju stativfrågor sällan bundna till ett specifikt kameramärke. Det kan ju vara tvärt om också. Dvs en tråd i ett generellt fora egentligen hör hemma i ett specialfora.

Detta ställer ju lite högre krav på våra kära moderatorer men alla kan ju hjälpas åt genom att anmäla trådarsom ligger fel eller har spårat ur.

Låsta trådar ska nödvändigtvis inte tas bort utan finnas kvar med en markering som visar att dom är låsta.

---/Thomas

Senast ändrad:
Låsa trådar gör vi då det verkligen ballar ur. Att låsa en tråd där den initiala frågan har fått svar är onödigt mergöra. Tråden dör ofta av sig själv, och ibland tillkommer med tiden mer ny information som ger mervärde.

Flytta trådar gör däremot ofta och är viktigt.

Att trådar ofta startas inom snarliknande ämnen är ibland ett problem, men då mest för dem som dagligen under längre perioder hänger i forumet.

Gällande låsning så borde de "kanske" vara så att trådskaparen kan låsa den när frågan är svarad eller kanske om trådskaparen tycker att nu är det för mycke.

Dock tror jag också att det kommer bli en del "del 2" av trådar där folk tycker att de inte fått tillföra sin åsikt.

Att göra ihopslagningar om samma ämne tror jag med är helt rätt då man då kan få en funktionell sökning med många svar i kanske färre trådar, men där krävs det mer än en ihopslagning, en del rensning i vissa trådar då som sagt, kan vara vettig tråd men i stort sett alltid finns det med en del som kanske inte hör dit.

Sen tror jag ändå att det kommer trådar/inlägg oavsett man vill eller inte som inte faller alla i smaken, speciellt när det handlar om en "marknad" eller "intresse" som är så stort, med många märken vilket skapar läger, åsikter om bilder och hur man ska göra, "problemet" om det ens är ett problem är snarare att det den ena säger är fel kan lika väl vara rätt i mina ögon då det ändå berör mitt intresse och mitt resultat av mina bilder.

Om folk lyssnade/läste vad som trådskaparen undrar eller söker och ger svar på det istället för att sväva ut så tror jag det skulle bidra till en del, i vissa inlägg kan man fråga sig om folk verkligen beter sig likadant i vardagsrummet hemma när nån ställer en fråga.

Sen att man drar åt remmen med vad som är accepterat är jag helt med på. :)

/Micke

Gällande låsning så borde de "kanske" vara så att trådskaparen kan låsa den när frågan är svarad eller kanske om trådskaparen tycker att nu är det för mycke.
Jag har sett den här synpunkten föras fram tidigare och den verkar bygga på att en tråd tillhör trådskaparen. Det är dock ingen åsikt jag delar utan jag tycker en tråd tillhör detta community i sin helhet, och således ska stängandet fortsätta vara förbehållet ägarna och moderatorerna. Med det inte sagt att det ska vara OK att omgående börja diskutera vad helst man vill och ignorera trådskaparen, vilket också nämns i dagens forumregler.

Jag har sett den här synpunkten föras fram tidigare och den verkar bygga på att en tråd tillhör trådskaparen. Det är dock ingen åsikt jag delar utan jag tycker en tråd tillhör detta community i sin helhet, och således ska stängandet fortsätta vara förbehållet ägarna och moderatorerna. Med det inte sagt att det ska vara OK att omgående börja diskutera vad helst man vill och ignorera trådskaparen, vilket också nämns i dagens forumregler.

En variant är att trådskaparen kan lyfta synpunkten att tråden, för hans del, kan stängas, han har fått svar på sin fråga. Genom en knapp typ "Besvarad", så får moderatorn notis om detta och kan ta ställning till om tråden ff har något värde.

En variant är att trådskaparen kan lyfta synpunkten att tråden, för hans del, kan stängas, han har fått svar på sin fråga. Genom en knapp typ "Besvarad", så får moderatorn notis om detta och kan ta ställning till om tråden ff har något värde.
Jag tror att skillnaderna mellan de som vill stänga, rensa och slå ihop och de som föredrar självreglering och lite lösare moderering ligger i att den första gruppen vill se Fotosidan Forum främst (inte enbart, men främst) som en informationskälla medan den andra gruppen vill se det som ett community. Jag tror vidare att det är så vitt skiljda ståndpunkter att det kanske inte går att hitta en bra kompromiss som gör båda läger nöjda.

Personligen tillhör jag communitygruppen och tycker att det är förvånandsvärt bra som det är. Jag hämtar mycket information från diskussioner, men för rent faktainhämtande väljer jag andra källor. Och jag tycker inte att forum som fenomen är lämpat för att vara just en faktadatabas. Hellre då att moderatorrollen utökas till att samla in bra information för att publicera på annan plats på Fotosidan. Vad som sedan är bra information skulle eventuellt kunna filtreras fram genom de "röstningsförslag" som har lyfts fram här.

ANNONS
Götaplatsens Foto