Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mögel i objektivet?

Produkter
(logga in för att koppla)

malina_

Ny medlem
Jag försökte lägga in en diskussion igar men jag kan inte ens hitta den idag....
Jag behöver hjälp med att första vad som händer med mitt objektiv... Jag bor sedan 3 ar tillbaka i Playa del Carmen, Mexico. Jag vet inte om det kan ha nagot med detta att göra.
Det var först nu i helgen som jag lade märke till att det var nagot i objektivet. Innanför första linsen, nagot som ser ut som mögel eller nagot. Jag har aldrig hört talas om att man kan fa det i objektivet och har ingen aning vad jag ska göra för att fa bort det...
Jag är ju lite osäker pa att lämna in kameradelar här sa jag skulle uppskatta om nagon har en aning om hur lang tid detta borde ta att atgärda.
Tack pa förhand för alla tips!

MVH
Malina

jag köpte ett objektiv en gång (Canon 200 2,8 L) och det hade vita små prickar i sig (inte damm) utan det var antagliget gammalt mögel, det lämnade jag tillbaka.

Problemet är att jag inte kan lämna tillbaka det da det e köpt för nagra ar sedan i Sverige. Just nu befinner jag mig fortfarande i Playa del Carmen, Mexico....
Jag tror att garantin bara var för 2 ar pa mitt Nikon objektiv... tyvärr, man tycker ju att de ska halla längre...
Men borde det inte ga att fixa??? Lämna in pa nagon slags rengöring?? Jag vet inte men nagot... supertrakigt detta verkligen!

saken är den att det är nog väldigt dyrt, i alla fall i Sverige, mekaniker kanske är billigare i Mexiko, det bör nog vara ett dyrt objektiv om det ska löna sig! skulle gissa på 2.000:- dyrare om det är en zoom!

malina_ skrev:
Jag bor sedan 3 ar tillbaka i Playa del Carmen, Mexico. Jag vet inte om det kan ha nagot med detta att göra.
Faktum är att det förmodligen har det. Mögel i objektiv är inte ovanligt. Speciellt vanligt är det i varmt och fuktigt klimat.

Att bli av med det är inte lätt. Det kan angripa linsernas ytbehandling och då är det tvärkört.

ANNONS
Götaplatsens Foto