Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mörkrumsteknik

Produkter
(logga in för att koppla)

royroy

Aktiv medlem
Har fotat ett band med presad rulle, 400 till 1600 asa, bilderna jag får fram i mörkrummet är otroligt gråa.
Hur ska jag göra för att få mindre grått och mer svärta och kontrast i bilderna? Jag har belyst bilderna ca 20 sek. och inte använt kontrastinställningarna. Jag vet att det kan vara svårt att ge ledtrådar utan att ha sett bilderna.

Tacksam för svar, innan jag slänger ut förstoringsapparaten.

Det som påverkar kontrasten mest är hur lång framkallningstiden för filmen är. Vid pressning underexponeras filmen och kompenseras sedan vid framkallningen. Det kan krävas något försök att få till framkallningstiden så att kontrasten blir rätt på ett normalt papper.

I ditt fall är ju filmen redan framkallad och då gäller det att skruva upp kontrasten. Prova med filter 4 eller 4,5. Filter 5 brukar bli stenhårt, men prova gärna. Vissa papper är bättre än andra på att ge hög kontrast och snygga kopior till underexponerade neg.

Skulle inte ens filter 5 funka kan du skaffa en förstärkare. Det är en kemisk lösning som förstärker det silver som finns i bilder och gör den mer lättkopierad.

Sen kan man ju selentona bilderna med ganska utspädd lösning för att ytterligare skruva upp svärtan. Tyvärr tycker jag inte att t.ex Ilford MGIV tar toning speciellt bra, i alla fall inte plast pappret, fiberpappret är något bättre. Jag vet iofs inte vad du använder, men det är ett tips i alla fall.

/Anders

Ilford MG IV är å andra sidan bra för att den ger verkligen knallhård kontrast med 5:ans filter. Dessutom är den mjuk i högdagrarna, så de riskerar inte att li utfrätta lika lätt.

ANNONS
Götaplatsens Foto