Annons

Macro

Produkter
(logga in för att koppla)
Micro Nikkor 3,5/55mm.
Ett suveränt objektiv som också går bra som normalobjektiv.
Annars kan ett längre macro vara bra, ett 2,8/105mm är säkert (har aldrig testat) kanon. Man behöver inte vara lika nära motivet. 105 mm ger också ett lite tajtare perspektiv.

mvh
Jonas

55/2,8

Varför inte uppföljaren 55/2,8. Det absolut skarpaste objektiv jag ägt. Fungerar grymt bra som normal och är väldigt smidigt. Tror nog att det är svårt att få tag på begagnat då inte många vill skiljas från juvelen. Annars kan du ju använda nya objektiv också. Tamrons 90/2,8 som ger skala 1:1 är väldigt vasst. Kostar väl runt 4500 kr.

Jag skulle utan tvekan köpa Tamron 90 som ger lite extra väbehövligt arbetsavstånd.

Är inte arbetsavståndet en faktor är ju Nikons korta makron 55/3.5, 55/2.8 och AF 60/2.8 rätt prisvärda. Det enda jag skulle undvika är de äldre 55/3.5 med kompenserande bländare som verkar vara ett otyg. Jag har själv ett 55/3.5 utan kompenserande bländare som jag gav 350 kr för och det är helt orealistiskt skarpt i närområdet. Det har dock inte flytande linselement och skall därför vara lite sämre på längre avstånd, jag har dock inte använt det annat än för närbilder.

ANNONS
Götaplatsens Foto