Annons

Macro

Produkter
(logga in för att koppla)

trollarn

Aktiv medlem
Som vanligt när man behöver hjälp, så vänder jag mig hit(har goda erfarenheter från tidigare tips och hjälp).

Jag har möjlighet att köpa fotogrejer, via en kompis som spelar hockey i Asien!!!!. Han kommer att vara både i kina, Japan och Korea. Jag behöver komplettera med ett macro till min Canon. Ge mig ett tips till mycket macro för pengarna? Jag har ett 70-200/4L, så det får gärna komplettera det objektivet.
Vilket av ovanstående asiatiska länder är det bästa att handla i (prismässigt).

Ps, har sökt bland alla trådar, det är lite råddigt att hitta mellan olika frågeställningar, men jag hoppas jag inte bommat allt för grovt med min fråga.

Tackra på förhand för alla bra tips.

Japan ligger under svenska priser men inte mycket. Sist jag handlade i Hong Kong (ett stort antal år sedan) var det mycket billigt men risken finns att man blir lurad. Kolla noga, om du blir lurad gå tillbaka och hota med consumer's council. Funkade förr, iaf. Korea vet jag inte.

Sigmas 50 makro är mycket skarpt och klarar 1:1 utan tillsats vilket inte Canons gör. Tamrons makronitti är mycket bra men lite tråkig (men helt OK) byggkvalitet. Sigmas nya 150 verkar mycket bra. Canons makrohundra ett säkert kort men inte bäst i alla lägen (men mycket bra). De längre objektiven (180) kostar en del. Med adapter kan du köpa ett (beg) Contax makrohundra eller Leicas nya 100/2.8 APO Makro. Det senare får du dock slanta upp duktigt för.

Håll koll på priserna bara, min kusin har alldeles nyligen kommit hem ifrån Korea och han brukar alltid handla elektronik där... mp3-spelare, objektiv och annat skojsigt... men denna gång kom han hem tomhänt... det var inte en spänn billigare än här hemma!

Hoppas dock att du får bättre priser!

Får man lämna beställning till dig då :)))

Förlåt... frågan också.. jag skulle varmt rekommendera Canons 60mm/2.8 eller 100mm/2.8. De är underbara objektiv!!!

ANNONS
Götaplatsens Foto