Annons

Macroobjektiv för produktfotografering?

Produkter
(logga in för att koppla)

BjornEdstrom

Aktiv medlem
Detta är mitt första inlägg här på fotosidan och givetvis handlar det om objektiv. Finns väldigt många sånna här frågor så ni behöver inte vara snälla genom att försöka dölja irritationen i era svar, jag blir glad ändå. :)

Jag har just nu en digital "kompaktkamera". Min gamla kompaktkamera har en liten skräplins på 5 mm som ska motsvara 40 mm brännvidd. Uteslutande alla bilder jag tagit med den här kameran har varit produktfotografier av datorhårdvara i storleken tändsticksask till A3-ark. Makroläget på kameran har använts frisk.

Nu ska min bror få den här kameran och använda som festkamera. Själv ska jag som många andra nybörjare här uppgradera till en Nikon D70 med 18-70 kitgluggen och en fast och ljusstark 50mm/1.8. Detta verkar vara en väldigt bra kombination för mig som är (har blivit) intresserad av foto och vill lära mig men inte riktigt har någon erfarenheter av vilka brännvidder som är kul än. Med det sagt, jag vet inte om jag kommer fotografera natur eller katter i framtiden, men jag är helt säker på att jag kommer fotografera produkter emellanåt. I kort kan man säga att jag kommer fotografera produkter till jobbet för att jag borde och allt annat privat för att det är roligt.

Jag börjar få intrycket att jag skulle kunna ha glädje av ett macroobjektiv, men samtidigt känns det som att jag kanske inte behöver det trots allt och att jag kan använda min fasta ljusstarka 50mm. Det där lät väl logiskt? :)

Här är några exempel på vad jag menar med produktfotografering: http://www.gamepc.com/labs/view_content.asp?id=tigerk8w&page=1 (bläddra igenom sida 1,2,3,4)

Det jag mest undrar över är om ett macroobjektiv kan hjälpa mig väldigt mycket vid fotografering av objekt liknande de i sidan ovan eller om jag kan klara mig bra på de två andra objektiven?

Björn (som håller på och bygger om en IKEA-tvättkorg just nu)

Ett skift-tilt-objektiv gör det möjligt att få skärpeplanet att lägga sig över hela objektet, genom att optiken lutas mot filmplanet. Med vanliga linser krävs vid korta avstånd höga bländartal för att få hela objektet i skärpa, oftast räcker inte hela området med.

/Roland - som just nu bygger en digitaltevemottagare av sin PC.

Det finns en del att tänka på vid makrofotografering. Var du "nöjd" med det du kunde göra tidigare borde befintliga gluggar eller en glugg med makroläge räcka.

Ett betydligt bättre alternativ, om man vill ha bra makrobilder, är att skaffa ett makroobjektiv. Det finns många där Tamron SP 90/2.8 Di är en stark och prisvärd kandidat.

Det du kommer att upptäcka är att ditt skärpedjup är mycket kort. Du behöver mycket ljus för att åtgärda det. Att skapa bilder som du länkade till är svårt om du vill ha skärpa på allt. Därav inlägget från Roland. Ett tilt/skift-objektiv kan användas när filmplan och skärpeplan inte är parallella. T.ex. vid diagonalbilden av moderkortet. Då kan man förbättra läget med tilt-funktionen.
Skall tilläggas att sådana gluggar saknar automatik. Då är den helmanuellt som gäller.

Med dina gluggar och mycket ljus borde du komma långt. Med makro-glugg kan du komma närmare och förstora detaljer eller fota smådelar.

/AnWi

Tack för svaren. Det där med mycket ljus är jag bekant med. Jag har en ganska kraftig byggarbetslampa som jag brukar vinkla upp i taket för att göra hela rummet lite ljusare och för att mjuka upp skuggorna från taklampan (dock blir det ju lite gulare också) sedan vanliga skrivbordslampor på strategiska platser.

Ett stativ kanske kan vara bra för att kunna ha längre slutartider? Eller behöver de inte vara så långa att man inte kan göra det handhållet?

Stativ är nästan oundvikligt om man inte har solljus eller mycket kraftig belysning. Kort skärpedjup plus att man vill att objektet fyller hela ytan om möjligt gör stativ nästan nödvändigt.
Använd gärna extern blixt. En blixt ger oerhört mycket ljus jämfört med bygglampor. Enda skillnaden är att bygglampor lyser hela tiden. De ger dessutom en oftast oönskad värme.
Blixten ger rätt färger och reflekterad i tak, väggar eller reflektor ett mjukt ljus. Belyser du från sidan kan du med direkt blixt få fins skyggor och blänk. Allt efter vad situationen kräver.
Experimentera mycket, det ger färdighet.

/AnWi

Då tror jag att jag skippar macroobjektivet tillsvidare och tittar på stativ och blixt istället. Stativ blir nog ett Manfrotto 055, kanske jubileumsutgåvan om den har snabbfäste. Blixt är jag lite osäker på, mest eftersom den inbyggda blixten på min kompaktare var hemsk

Kan Nikon SB-600 eller SB-800 vara något?

För att vara helt ärlig är blixt något jag inte har tänkt på alls. Är det praktiskt att ha en blixt? Jag kan erkänna att när jag började kolla på kameror var det enbart huset jag tittade på men sedan lärde man sig snabbt att objektiven är det viktiga, och så stativ givetvis. Nu kanske jag lär mig något nytt igen.

Tack för kommentarer, uppskattas verkligen! :)

Sb-600/800 är de blixtar i Nikons sortiment som fungerar fullt ut med de digitala kamerorna.

När du upptäckt tjusningen med att fotografera med en riktig extern blixt vill du knappt göra något annat! Du kommer bl.a. att upptäcka att det nästan alltid behövs extra ljus på något sätt. En riktig extern blixt ger så otroligt mycket mer valmöjligheter än den inbyggda , + att du aldrig får några problem med röda ögon längre. Du kan slå den i taket, eller i väggar eller genom någonting, för att få olika sorters ljus. Har du flera blixtar kan du låta en styra de andra för att t.ex. belysa en bakgrund etc. Det finns så otroligt mycket att upptäcka med en blixt!

ANNONS
Götaplatsens Foto