Annons

Makro & zoom med 300D

Produkter
(logga in för att koppla)

Carl-David

Aktiv medlem
Hejsan!

Jag kan knappt någonting inom objektivområdet och undrar därför om man kan ta makrofoton med 300D (med det medföljande objektivet EF-S 18-5).

Vad är det för närgräns som gäller med just det objektivet och går det att zooma nånting med det?

Kan man köpa nåt objektiv som man dels kan ha till allmäna bilder och dels kan ta bra makrobilder med? Någon som har nåt tips på ett i så fall och vad kostar det?

Tack på förhand, Carl-David

Här finns ett prisvärt objektiv som ger "halvmacro" 1:2 och fungerar utmärkt som vanligt objektiv oxå.

Men den hade ju sämre makro än standardobjektivet, 28 cm vs 59 cm...

Och än en gång, går det att zooma med standardobjektivet?

Carl-David skrev:
Men den hade ju sämre makro än standardobjektivet, 28 cm vs 59 cm...

Du blandar ihop närgränsen med förstoringsgraden..

300mm vid 59cm ger betydligt högre förstoringsgrad än 55mm vid 29cm.

Carl-David skrev:
Och än en gång, går det att zooma med standardobjektivet?

Givetvis..det är ju ett zoomobjektiv...18 till 55mm innebär att du kan zooma mellan dessa brännvidder och alla brännvidder som finns därimellan.

Okej!

Jag har inte så stor koll på brännvidd och liknande... Men hur många ggr zoom har det objektivet?

Jag skulle vilja ha ett objektiv som klarar närgränser på kanske 10 cm, för att fota småkryp och blommor och liknande, men samtidigt kunna använda det till övriga avstånd. Men det kanske är svårt att få tag på ett sådant?

För tillfället har jag en A60 vilken tar kanonbra makrobilder och funkar till allt annat. Hur hänger det ihop då..?

Carl-David skrev:
Jag skulle vilja ha ett objektiv som klarar närgränser på kanske 10 cm, för att fota småkryp och blommor och liknande, men samtidigt kunna använda det till övriga avstånd. Men det kanske är svårt att få tag på ett sådant?

Förstår inte vad du ska med närgränsen på 10cm till? Ska du lukta på krypen också? Med närgränsen på 59cm i 300mm läget (480mm på 300D), är du bra nära krypet! Är det ett kort skärpedjup du vill åt får du istället kolla på ljusstarka objektiv <f2,8 gärna mindre för att få ett riktigt kort skärpedjup på dina kryp!

Carl-David skrev:
Okej!

Jag har inte så stor koll på brännvidd och liknande... Men hur många ggr zoom har det objektivet?

18 X 3 = 54 alltså är det en 3X zoom.

Carl-David skrev:

Det är förstoringsgraden i första hand som är intressant inte närgänsen..ett riktigt macrobjektiv har avbildningskala 1:1..det är >väldigt< hög förstoringsgrad.

Carl-David skrev:

För tillfället har jag en A60 vilken tar kanonbra makrobilder och funkar till allt annat. Hur hänger det ihop då..?

Den är optiskt konstruerad så..men även macroobjektiv fungerar på samma sätt, d.v.s det går bra att ta "vanliga" bilder oxå.

Senast ändrad:
xdork skrev:
Är det ett kort skärpedjup du vill åt får du istället kolla på ljusstarka objektiv <f2,8 gärna mindre för att få ett riktigt kort skärpedjup på dina kryp!

Det är knappast något problem med att få till kort skärpedjup med f/5.6 vid 1:2..snarare vill man oftast blända ned för att få längre skärpedjup.

Precis som det har sagts tidigare så är närgräns och förstoringsgrad två helt skilda saker.

Ett fisheyeobjektiv t.ex. har en extremt "bra" närgräns. Närgränsen brukar i princip vara objektivets längd + avståndet från filmplanet till bajonetten. D.v.s att man i princip kan fokusera på frontlinsen. Närgränsen mäts nämligen inte från frontlinsen, utan från filmplanet.

Rent teoretiskt skulle du få betydligt större förstoringsgrad med 1200mm på fem meters avstånd än med 15mm på 10 cm avstånd.

Det finns för övrigt två (tre) andra metoder för makro, än att köpa sig ett makroobjektiv.

Ena metoden är mellanringar som man monterar mellan kameran och objektivet. Det finns tre olika tjocklekar på dom, 12-, 20- och 36 mm. De säljs även i set med alla tre tjocklekarna.

Mellanringarna ökar det totala utdraget, och möjliggör därmed fokusering närmare linsen. Med mellanringar får man ingen skärpeförlust, däremot ljusförlust.

Sen finns det försättslinser (Närbildslinser) som man skruvar på objektivet precis som ett vanligt filter. De finns med olika dioptrer +1, +2, +3, och +4. Ju högre diopter, desto starkare förstoring. Med närbildslinser får man ingen ljusförlust, men däremot får man mer eller mindre skärpeförlust.

Den tredje metoden gäller egentligen bara om man redan äger ett makroobjektiv, och det är att montera på en telekonverter mellan kameran och objektivet. De finns i olika förstoringsgrader, där 1.4X och 2X är de vanligaste. De förlänger brännvidden med bibehållen närgräns.

xdork skrev:
Är det ett kort skärpedjup du vill åt får du istället kolla på ljusstarka objektiv <f2,8 gärna mindre för att få ett riktigt kort skärpedjup på dina kryp!

Med bländare 5.6 på 59mm avstånd med 300mm brännvidd får man ett skärpedjup på ca 0.5mm, så det är knappast ett problem.

Walle skrev:
Med bländare 5.6 på 59mm avstånd med 300mm brännvidd får man ett skärpedjup på ca 0.5mm, så det är knappast ett problem.

Nej det är det verkligen inte, det jag ville poängtera var just att skärpedjup är en dimension som ännu inte nämnts i diskussionen vid det tillfället, som alternativ till långa brännvidder!

Jag är inte säker på att jag förstår vad du menar med "som alternativ till långa brännvidder".

Brännvidden har ju inget med skärpedjupet att göra, det är avbildningsskalan som styr. D.v.s. att skärpedjupet kommer att vara samma (vid en given bländare) oavsett brännvidden, så länge objektet avbildas lika stort på filmen/sensorn.

Walle skrev:
Jag är inte säker på att jag förstår vad du menar med "som alternativ till långa brännvidder".

Brännvidden har ju inget med skärpedjupet att göra, det är avbildningsskalan som styr. D.v.s. att skärpedjupet kommer att vara samma (vid en given bländare) oavsett brännvidden, så länge objektet avbildas lika stort på filmen/sensorn.

Det jag menar är helt enkelt att jag tittade på Carl-Davids tidigare bilder och såg att några av dem hade relativt kort skärpedjup. Och tänkte därför om det var detta han menade (då han inte verkade helt klar med vad det var han ville ha fram) när han ville ha en närgräns på 10cm, då det redan tidigare nämnts att han kom nära med ett 300mm på 59cm avstånd.

ANNONS
Götaplatsens Foto