Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Makro

Produkter
(logga in för att koppla)

Kirshim

Aktiv medlem
Har i väntan på bättre tider skaffat mig en uppsättning med billiga mellanringar (Massa).
Lekte lite igår och insåg snabbt hur kort skärpedjupet blev och var rätt snabb med att sätt fast kameran i stativet.
Provade fota delar av legogubbar, knappnålshuvud och andra små figurer mindre än legogubbarna...
Fick hela tiden en oskärp (extra kontur) på höger sidan om det jag fotade som var suddigare än övriga bilden, kändes som om det uppkommit pga av skakningar men kameran satt i stativet och jag använde trådbunden fjärrkontroll.

Kamera Canon 550D
Objektiv Canon 50 F1.8 II
Mellanringar Massa

Någon idé hur jag går vidare för bättre bilder med befintlig utrustning(planerar köpa ett riktigt macro-objektiv när plånboken tillåter)?
Vad skulle bättre mellanringar göra för förändring?

Fota makro ger kort skärpedjup. En bild som visar vad du beskriver säger mer, men en gissning kan vara att vibrationerna från spegeln påverkat bilden. Om din kamera har spegeluppfällning så använd den, brukar vara en inställning i självutlösaren hos Canon.

Dyrare mellanringar kommer inte göra något alls för bildkvaliteten. Eftersom en mellanring bara är ett rör utan några linser påverkar de inte bildresultatet. Dyraste mellanringarna du kan hitta ger samma resultat som ett papprör (om du kan få det ljustätt). Däremot brukar dyrare mellanringar ge kameran möjlighet att kommunicera med objektivet så att du kan styra bländaren.

Närbildslinser kan man också komma långt med, de stjäl dessutom inget ljus.

Däremot brukar dyrare mellanringar ge kameran möjlighet att kommunicera med objektivet så att du kan styra bländaren.
En mycket stor fördel om man fotar på fri hand och/eller rörligt motiv. Man kan komponera och fokusera med största bländare och kameran ställer sedan automatiskt in den av fotografen eller kamerans exponeringsautomatik valda bländaren först i exponeringsögonblicket. Precis som när man fotar utan mellanringar.

Olle

lite fina tips att ta till sig, har lyckats lite bättre med ett par bilder nu som jag lagt upp, ev tar jag och lägger ut någon av dom "skuggade" bilderna ikväll..

Ska gräva i manualen och se hur man fäller upp spegeln, tack för era tips såhär långt

ANNONS
Götaplatsens Foto