Annons

Makro

Produkter
(logga in för att koppla)
tokinas 90mm är en klassiker som står sig riktigt bra...
ska du ha grövre (-sta) bör du kolla in canons ~100mm

Hej Conny!

Tamrons 90/2,8 är väl "grövst" det enda canons 100/2,8 gör är väl grövre hål i plånboken och det var du ju inte ute efter,

God Jul Micke.

Jag rekomenderar Tokina AT-X M100/2,8 Macro om du inte har råd med Canons 100, det objektivet vann Fotos makrotest.

/kent

Jag har canons 100mm macro o haft tamron o min känsla är att tamron var något skarpare däremot är canons autofokus bättre samt bättre byggt.
Jag köpte canons macro enbart för att canons macro blixt passar på den.
Så om du är ute efter bästa bildkvalite så är tamrons något bättre än canon.
Plåtar du i macro läget så använder jag i alla fall väldigt sällan autofocusen.

Jag älskar mitt Tamron 90mm. Används till massa saker förutom makro också. Till exempel porträtt och i veckan sprang jag runt på Universeum och fotade apor med det.

I avseende till Tokina 100mm eller sigma 105mm:

Kan nog vara ute och cykla här men tänkte ändå fråga.

Skulle det fungera med en 1.4 teleconverter på det objektivet och i sådantfall i vilka situationer skulle det vara användbart? I.e skulle autofocus bli för långsam i de flesta situationer?

/K

Knas79 skrev:
I avseende till Tokina 100mm eller sigma 105mm:

Kan nog vara ute och cykla här men tänkte ändå fråga.

Skulle det fungera med en 1.4 teleconverter på det objektivet och i sådantfall i vilka situationer skulle det vara användbart? I.e skulle autofocus bli för långsam i de flesta situationer?

/K

Man använder sällan AF vid makro.

varför inte ett sigma 180mm f3,5 makro?

har det inte själv men är sugen på köpa det objektivet... bör man få lite arbetsutrymme till sitt objekt

Nu vet jag inte vad du tänkt fota men om du inte behöver stora arbetsavstånd eller extrem oskärpa så lägger jag min röst på canons ef-s 60mm som är litet och smidigt, riktigt skarpt och kul att jobba med. Snabb USM autofokus kan vara bra ibland.

ANNONS
Götaplatsens Foto