Annons

Manfrotto 190DB med 352RC..Bra???

Produkter
(logga in för att koppla)

Damocles

Aktiv medlem
Tänkte kolla vad folk tycker om den kombinationen, 352RC verkar vara utgången till förmån för 484RC2. Dock, men vad jag kan se så är 1395:- för ovanstående kombination ett normalt bra pris för en butik.

Sedan har jag funderat på ett Gitzo Monotrek 1560 som är lite mer portabelt.

Just nu har jag inte så mycket utrustning, men så småningom vill jag väl kunna slänga på ett
canon 100-400 IS tillsammans med en digitalare, eller är detta långt över vad dessa stativ klarar(tänker först och främst på manfrotton nu.

Tack för all hjälp.

Tjena!

Jag har ett Manfrotto 190 DB med 352 RC huvud. I huvudsak är jag nöjd med kombinationen (smidigt och lätt).

Huvudet verkar dock inte klara några större tyngder. Med ett 100-300/4 svajar det lite, och med 2x teleconverter måste man dessutom sikta lite ovanför motivet när man låser kulan.

Jag, som är 1,95 cm lång, skulle i vissa lägen vilja ha ett högre stativ, typ 055. Det skulle även vara bra att kunna sätta mittpelaren horisontellt när man ska ta macrobilder på låg höjd (möjligt på Manfrottos PROB-varianter). Alternativet nu är att vända mittpelaren uppochner, men då är benen ALLTID i vägen! Dessutom hänger kameran åt fel håll...

Nu låter jag väldigt kritisk, men faktum är att stativet i de flesta fall fungerar utan problem. Fast om jag skulle köpa nytt skulle jag nog valt 055 PROB med ett grövre huvud eller liknande.

/Torbjörn

Dito, 352 är ett ganska klent huvud men stativet är bra om man accepterar den relativt låga höjden.

Tack för svaren, jag har läst lite om 484rc2(efterföljare till 352RC) och det verkar luta mer åt ett 190PROB med 486RC2 på. Altså kraftigare huvud och den fällbara(och vändbara) mittpinnen. Eller blir den ett problem när det kommer till stabilitet.

Just för att jag vill att det ska hålla ett tag, gärna upp till ett 400 eller tom nåt som sigmas 50-500 + 10D, etc. Det verkar oftast vara huvudet som är klent och inte stativen, sen hjälper det nog att jag bara är 170cm så längden tror jag inte är ett problem. Sen vill jag nog inte gå högre i vikt, tror det bara bli liggande hemma då.

Torbjörn skrev:
.... typ 055. Det skulle även vara bra att kunna sätta mittpelaren horisontellt när man ska ta macrobilder på låg höjd (möjligt på Manfrottos PROB-varianter). ..../Torbjörn

055 ingen höjdare tyvärr.. 'finessen' med att kunna ha mittpelaren horisontellt har skett på bekostnad av viss kärvhet/hugg då pelaren regleras i höjd.. dessutom rostar samtliga muttrar/skrivar/bultar.. usch..

har fingrat på ett Gitzo Explorer med flexibel mittpelare - detta verkar kalas, dock för helt andra pengar än Manfrotto.

Mvh
Johan

ANNONS
Götaplatsens Foto