Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Manfrotto stativ

Produkter
(logga in för att koppla)

FouFoto

Aktiv medlem
Jag har ett gammalt Manfrotto stativ (190) med ett Manfrotto videohuvud (128) som jag ej kan få isär!

Köpt en ny kulled som ska ersätta videohuvudet.

Lossat mittpelaren med huvudet på. DÄrefter lossat tre skruvar under videohuvudet. Inget händer trots lite våld. Inne i mittpelaren sitter en mutter men den kan jag ej komma åt pga bristande verktyg (den sitter ca 35cm inne i röret)..

Någon som vet hur man tar av videohuvudet och ersätter med en kulled?

jag har ett 055 men det borde ju rimligtvis vara samma.
De tre skruvarna du lossade på skruvar väl ihop huvet med mittpelaren.
ytan är väl inte flat utan den är lätt vågformig (finns säkert ett fint ord för att beskriva det)
När jag skruvade bort mitt 141 så nöp det ihop rätt bra. OM jag minns rätt så ruckade jag och tog i ganske mkt för att komma över "vågtoppen" första gången där efter var inga probs.
Har det sutit ihop länge så kanske det har ärjat ihop lite.

Bulten inne i mittpelaren är väl bara till för att lossa klumpen från pelaren. Den pillade jag aldrig på.

Jag lät mittpelaren sitta kvar i stativet för att få bättre grepp.
/M

ok. Så de enda skruvarna som ska lossas är de tre st. Och sedan är det milt våld som gäller?

som jag minns det, men det e typ 2 år sen jag gjorde manövern och jag e på jobbet nu så jag kan inte testa.

Det jag minns var att det inte gick smärtfritt och att jag fick den där Det-skulle-va-själva-fan-om-jag-pajjade-skiten känslan.

Den där fatalistiska insikten att nu e det våld som gäller när man tömt ut alla kreativa lösningar ;)

ANNONS
Götaplatsens Foto