Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Manuell blixt - Calkulera rätt med 580EX??

Produkter
(logga in för att koppla)

Bass

Aktiv medlem
Tjenare allihopa!
Allså jag blir tokig då jag inte lyckas fatta hur jag ska räkna ut vilka inställningar jag ska använda för att få en korrekt exponerad bild med min nya 580EX II.

Jag vill alltså lära mig köra manuellt med blixten men är väl lite trög när det gäller detta =)

Någon som har koll på detta och orkar dela med sig?
Mch Bass

I vilka situationer och varför vill du köra manuellt när TTL fungerar så otroligt bra?

Den blixten är troligtvis marknadens bästa, slår imho Nikons SB-800. Alltid välexponerade och fina bilder. Inte ens Rainman skulle kunna räkna snabbare än TTL automatiken.

Tja i vissa situationer när man inte har blixten monterad på kameran så kan det ju vara bra att lära sig att köra blixten manuellt. Det är ju såklart mycket svårare och omständigare än TTL, men kan likväl vara bra att använda.

/M

Ledtalet = avståndet x bländare. Som exempel: Blixten har ledtal 58 och motivet 5m bort => f=58/5~=11,5.

Tänk på att ledtalet varierar med inställd utlysningsvinkel, det är ganska mycket mindre vid 24mm än vid 105mm.

Vet inte om jag håller med om att det är så "mycket svårare och omständligare än TTL"?

Mitt (och många andras) fraqmgångskoncept r att ha kameran på manuell inställning och blixten på vanlig E-TTL. Då kan du lätt ställa in och justera hur stor del av belysningen som skall komam vfrån allmänljuset och blixten ser sedan till att helheten blir normalexponerad. Sedan kan man förstås även justera blixtstyrken, antingen via kompensiation på själva blixsten eller på kameran, eller kanske det snabbaste sättet:
För at få en kraftigare blixt, rikta kameran mot ett mörkt parti i bilden och gör en blistljusmätning. För att få en svagare blixt, rikta mot nåt ljust. Snabbt och enkelt om än inte superexakt och 100% repeterbart.

Annars, om du prompt vill räkna ut ledtalen och ställa in blixtne själv så tror jag info finns i manualen: 1. Du måste vbeta under vilka förutsättningar maxledtelet är angivet (har du tur finns där en rtabell för max ledtal vid olika brännvidder). Sedan får du helt enekelt räkna om utifrån bländare, ISO och inställd styrka.

Eller så byter du till en EX 580II som lär ha något klassikt tyristorläge (enkalre automatik som inte anvädner kamerans ljusmnätning). Har dock inte testat detta själv.

Emil-G skrev:
Ledtalet = avståndet x bländare. Som exempel: Blixten har ledtal 58 och motivet 5m bort => f=58/5~=11,5.

Tänk på att ledtalet varierar med inställd utlysningsvinkel, det är ganska mycket mindre vid 24mm än vid 105mm.

Vet inte om jag håller med om att det är så "mycket svårare och omständligare än TTL"?

Hej!
Jag har beställt billiga triggers och har tänkt köra blixten en bit från kameran och därför försöker jag lära mig att köra manuellt då detta är ett måste med ebay alá chepo =)
Blixten jag använder är en 580EX II

TEST:
Ok, jag ska fota en sak som är 6 meter bort,
Och jag vill fota i f5.6.
Alltså tar jag 6*5.6 = 30 som då blir ledtalet?
Hmm.. här är jag nu tappad och fattar inte hur jag ska ställa in kameran.

TEST 2:
Blixten har ledtal 58 och jag vill fota en sak som är 6 meter bort, alltså 58 delat med 6 = f/9,6.
Resultat: bra exponering inomhus om jag drog ner till f/8

Några frågor:

Hur vet man vilket ledtal 580EX har? Står bara att den har 58 på 105mm.

på blixten kan jag ända zoomen mellan 24mm-105mm. Måste jag lägga *1.4 på en crop kamera som 40D för att få det rätt?

Hur räknar man ut detta:
Jag vill fota i med linsen på 50mm, f2.8 och avståndet är 6 meter.

Hur använder man dessa: 1/1, 1/2, 1/4 osv. ska

Härliga nybörjar frågor men den som frågar kanske lär sig =)

Mvh Bass

TEST:
Ok, jag ska fota en sak som är 6 meter bort,
Och jag vill fota i f5.6.
Alltså tar jag 6*5.6 = 30 som då blir ledtalet?
Tja, 30 är ju ungefär 1/2 blixtens maxstyrka, alltså ställer du den på 1/2. Bilden kommer här bli lite underexponerad då 6x5,6=33,6 och 0,5x58=29.

Hur vet man vilket ledtal 580EX har? Står bara att den har 58 på 105mm.
Brännvidd/ledtal: 14/15; 24/28; 28/30; 35/36; 50/42; 70/50; 80/53; 105/58.

på blixten kan jag ända zoomen mellan 24mm-105mm. Måste jag lägga *1.4 på en crop kamera som 40D för att få det rätt?
Ja, men använd 1,6x istället så blir det ännu mer rätt.

Hur räknar man ut detta:
Jag vill fota i med linsen på 50mm, f2.8 och avståndet är 6 meter.
6x2,8=16,8 <=> 42/2,5. Justera bländaren till f/3,5 istället och sätt blixten på halv effekt (1/2) vid 50mm om du använder FF. På 40D sätter du bländaren på 4,5 och blixten på 1/2 vid 80mm. För att få exakt f/2,8 får du flytta blixten istället men tänk på att om blixten är närmare motivet än kameran behöver du en större belysningsvinkel och tvärtom om blixten står längre från motivet än kameran.

Emil-G skrev:

Du glömde iso. Det blir alltså ännu en parameter att hålla reda på.

Tänk om blixten ska studsas i ett rum och man använder bouncer och gel-filter. Hur räknar du på ledtal och avstånd då? :)

Klart att man kan räkna och få bra resultat, men det tar tid. Det blir faktiskt lättare att bara testa sig fram. Så gjorde jag med en Canon blixt på min Nikon kamera och fick oftast helrätt exponering på tredje försöket.

Nej, glömde är ett lite för starkt ord, "utelämnade" är ett bättre val. Ledtalet anges alltid vid ISO100.

Det går naturligtvis att räkna på hur ett filter, en bouncer etc påverkar ljusmängden. Ett filter har en filterfaktor, det stjäl lika mycket ljus om det sitter på blixten som om det sitter på kameran. Har du en filterfaktor på 2x får man helt enkelt öka exponeringen ett steg. Hur mycket bouncer stjäl varierar med vinkeln på blixten, omgivningen och naturligtvis materialet/konstruktionen av själva bouncern. Här är det naturligtvis bara att testa sig fram om man prompt vill köra manuellt.

Jag ville bara komma till slutsatsen att det är enklare att ta två bilder och kolla exponeringen än att räkna.

Fast ibland har man motiv som försvinner snabbt, men är det så kritiskt att få bra bilder, då får man investera i en infraröd styrenhet från Canon för 2kkr.

Funkar asbra i alla möjliga sammanhang. Exempelvis på ett barnkalas kan man sätta upp 2-3 blixtar och bara glida runt med kameran i rummet/lokalen och få perfekta skuggfria exponeringar. TTL ftw!

Emil-G skrev:
Tja, 30 är ju ungefär 1/2 blixtens maxstyrka, alltså ställer du den på 1/2. Bilden kommer här bli lite underexponerad då 6x5,6=33,6 och 0,5x58=29.

Brännvidd/ledtal: 14/15; 24/28; 28/30; 35/36; 50/42; 70/50; 80/53; 105/58.

Ja, men använd 1,6x istället så blir det ännu mer rätt.

6x2,8=16,8 <=> 42/2,5. Justera bländaren till f/3,5 istället och sätt blixten på halv effekt (1/2) vid 50mm om du använder FF. På 40D sätter du bländaren på 4,5 och blixten på 1/2 vid 80mm. För att få exakt f/2,8 får du flytta blixten istället men tänk på att om blixten är närmare motivet än kameran behöver du en större belysningsvinkel och tvärtom om blixten står längre från motivet än kameran.

Stort tack. Tog ett tag men nu tror jag att jag fattade =)
En notering dock. Jag misstänker att 580EX II anpassar sig efter cropsensorn. Men när jag tar av blixten från kameran och kör trådlöst så kommer jag vara tvungen att lägga på 1.6x för att få rätt ledtal antar jag.

Detta gäller allså när man vill anvönda blixten som keylight eller hur?
Räknar man på nåt speciellt sätt när man vill använda blixten som fill light?

Om du har din 580 EX II på kameran, eller på en sån sladd som fortfarande överför all information, kommer den att följa zoomningen på kameran, eller objektivbytet, om du kör med fast brännvidd.
Har du den på exempelvis en 40D kan du, om du vill (det är standardinställningen) få blixten att zooma så att du utnyttjar ljuset med hänsyn till cropfaktorn. Det fungerar så att om du zoomar objektivet till 50 mm, så visar blixten det i displayen, men ställer reflektorn i det läge som motsvarar 80 mm. Det visas en extra krumelur vid sidan om brännvidden i blixtens display när detta är aktiverat.

Om du har blixten löst, zoomar du blixten manuellt. Då använder du det ledtal som gäller för den brännvidd du zoomat blixten till.

Man behöver inte har IR-sändare för att kunna utnyttja fler blixtar. Det går även med en 580 EX II på kameran, exempelvis.

ANNONS
Götaplatsens Foto