Annons

Manuell vidvinkel

Produkter
(logga in för att koppla)

anna01

Ny medlem
Ja hallå, jag är i färd med att införskaffa ett vidvinkelobjektiv till min d80.
Har kikat på ett Tamron 10-20, men det är dyrt och jag är student. Något som däremot verkar vara lätt att hitta second hand och dessutom billigt är så kallade manuell vidvinkelobjektiv (Nikkor).
Jag är med på grejen med det manuella och det avskräcker inte, men är nu lost bland modellerna.

Jag vill ha maffig vidvinkel här, så att det blir verklig skillnad från min 18-70mm som jag har nu.
Den kan ju ge lite effekt men inte tillräckligt.

Tack o hej!

Du hittar knappast några manuella vidvinklar under 18 mm, tyvärr. Om du inte vill ha fisheye, för då finns det några, men de är inte särskilt billiga heller.
Manuella objektiv på D80 ger ingen ljusmätning, vilket är bökigare än själva den manuella fokuseringen. Du får alltså gissa vilken tid och vilken bländare du ska använda för att få rätt exponering.

För övrigt finns det inget Tamron 10-20, så du måste ha tittat på något annat. De har ett gammalt 11-18 och ett nytt 10-24.

Okej, då är jag med. Det är väl bara att punga ut då.
Kanske blandade ihop Tamron och Sigma, är helt säker på att det finns ett 10-20mm av någon sort.

Om det är någon som ändå rekommenderar ett 18mm manuellt hade det varit roligt att vet.

Går det bra om jag stjäl lite plats åt min fundering som handlar också om vidvinkel gluggar till d80? Fast jag har planer på att byta upp mig till en d300 :)

Jag vet att det här inlägget ser jobbigt ut att läsa men snälla hjälp. :/ Förhoppningsvis så kan fler ha nytta av denna tråd. Jo, jag har sökt på forumet men inte fått nå bra bild trots allt över vidvinkel gluggar. :s

Själv har jag sökt och åter sökt efter nån shysst vidvinkel glugg som inte är allt för dyr. Med det menar jag att det får går upp till någonstans vid 5500kr. :/ Men vid undantag så kan man väl lägga ut mer XD

Men de jag har kollat på är - ((Mina egna kommentarer)):