Annons

Manuell vidvinkel

Produkter
(logga in för att koppla)

anna01

Ny medlem
Ja hallå, jag är i färd med att införskaffa ett vidvinkelobjektiv till min d80.
Har kikat på ett Tamron 10-20, men det är dyrt och jag är student. Något som däremot verkar vara lätt att hitta second hand och dessutom billigt är så kallade manuell vidvinkelobjektiv (Nikkor).
Jag är med på grejen med det manuella och det avskräcker inte, men är nu lost bland modellerna.

Jag vill ha maffig vidvinkel här, så att det blir verklig skillnad från min 18-70mm som jag har nu.
Den kan ju ge lite effekt men inte tillräckligt.

Tack o hej!

Du hittar knappast några manuella vidvinklar under 18 mm, tyvärr. Om du inte vill ha fisheye, för då finns det några, men de är inte särskilt billiga heller.
Manuella objektiv på D80 ger ingen ljusmätning, vilket är bökigare än själva den manuella fokuseringen. Du får alltså gissa vilken tid och vilken bländare du ska använda för att få rätt exponering.

För övrigt finns det inget Tamron 10-20, så du måste ha tittat på något annat. De har ett gammalt 11-18 och ett nytt 10-24.

Okej, då är jag med. Det är väl bara att punga ut då.
Kanske blandade ihop Tamron och Sigma, är helt säker på att det finns ett 10-20mm av någon sort.

Om det är någon som ändå rekommenderar ett 18mm manuellt hade det varit roligt att vet.

Går det bra om jag stjäl lite plats åt min fundering som handlar också om vidvinkel gluggar till d80? Fast jag har planer på att byta upp mig till en d300 :)

Jag vet att det här inlägget ser jobbigt ut att läsa men snälla hjälp. :/ Förhoppningsvis så kan fler ha nytta av denna tråd. Jo, jag har sökt på forumet men inte fått nå bra bild trots allt över vidvinkel gluggar. :s

Själv har jag sökt och åter sökt efter nån shysst vidvinkel glugg som inte är allt för dyr. Med det menar jag att det får går upp till någonstans vid 5500kr. :/ Men vid undantag så kan man väl lägga ut mer XD

Men de jag har kollat på är - ((Mina egna kommentarer)):
**Priserna är baserade på affärer, auktioner, annonser ((Datum: 10-23/05/2009**

* Sigma 10-20mm F4-5.6 EX DC HSM ((Ska tydligen inte vara värt pengarna om jag vet rätt)). **Kostar 3000-6000kr**

* Sigma EX 12-24/4.5-5.6 ((Ska tydligen vara riktigt bra enligt några recensioner)). **Kostar 5000-9000kr**

* Nikkor AF-S DX 10-24mm F3.5-4.5 G ED ((Skapligt ny på marknade (release April2009) och kostar en hel del. Tyvärr har man inte hittat nå bra info om denna glugg men alla säger typ att det här ska vara det bästa?)) **Kostar: 9000-11000kr**

* Nikkor AF-s 12-24mm f/4G IF-ED DX ((Ska vara rätt schysst av sig. Fast det har ju kommit bättre gluggar sen 2003. Ska dock vara bästa valet mellan Tokina 12-24mm, Tamron 11-18mm och Sigma 10-20mm)). **Kostar: 5000-10000kr**

* Tokina AT-X Pro SD 12-24mm F4 (IF) DX ((Bra billigare val om man inte har råd att köpa Nikkor 12-24mm)). **Kostar: 3500-6000kr**

* Tokina AF 11-16mm f/2.8 AT-X Pro DX ((Ska tydligen vara ett bättre val än Nikkor 12-24mm om jag vet rätt. Och ska passa bra till d80)). **Kostar: 5000-9000kr**

* Tamron SP AF 10-24mm F3.5-4.5 Di II LD Aspherical (IF) ((Ska tydligen inte vara värt pengarna)). **Kostar: 4000-5000kr**

* Tamron SP 11-18mm f/4.5-5.6 Di II ((Konstruktionen ska vara kass men bildkvaliten ska vara bra och gjord för landskapsbilder)). **Kostar: 4000-5000kr**

Men något som man har lärt sig så ska Nikkor vara det bästa valet oavsett hur man än gör eller? :s

Själv är jag helt snurrig över vilken jag ska köpa... Jag vill helst ha Nikkor men det kostar där efter också.. Men en som går ofta rätt billigt är Sigma 12-24mm och den är man rätt sugen på. Men nu har man hittat också Nikkor 12-24mm vid samma priser så det lutar mer åt en Nikkor.

Fast jag skulle vilja höra folks tycken om de olika vidvinkel objektiven så att man får en bättre bild över alla dessa gluggar ^^

Hoppas att min fundering och lista hjälper dig Anna Svensson :)

Det finns ett manuellt 8mm-fisheye av märket Peleng. M42-gänga som med adapter passar canon, nikon, etc. En adapter kostar en hundring eller två om man importerar själv.

Objektivet kostar 1000-3000kr ungefär beroende på var man köper det och hurvida man kan tänka sig att kika på begagnatmarknaden.

Här är en (ganska dålig) recention, en bit ned i den finns jämförelser med sigma 10-20 och exempel på hur man kan korrigera förvrängningen ett fisheyeobjektiv ger.

http://www.dyxum.com/columns/articles/lenses/Peleng/Peleng_8mm_fisheye_review.asp

Förstår inte varför många ser det som ett problem att köra helmanuellt? :S
Började med DSLR från scratch och körde manuellt en vecka senare!
Myyycket roligare och mer lärorikt!

Bara man tar sig tid så lär man sig inom kort vilken bländare/slutartid som behövs, det är ju det roligaste inom fotografin; att kunna styra över resultatet och inte fota på Auto 24/7!?

MF FTW!!1! :D:D

Äntligen då hade man fått sin egen fråga besvarad :)

Det blir en Nikkor 14-24/2.8 när man har fått ihop lite pengar ^^

ANNONS
Götaplatsens Foto