Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Manuellt makro runt 100mm

Produkter
(logga in för att koppla)

voitcanon

Aktiv medlem
Har en fuji x-kamera men känner mig inte så sugen på att lägga över 5000 på ett makro-objektiv. Men det finns ju adaptrar till nästan allt så att så länge objektivet har manuell bländare så lär ju det mesta funka. Har ni några tips på några inte allt för dyra makro objektiv runt 100mm?

Två alternativ

Har en fuji x-kamera men känner mig inte så sugen på att lägga över 5000 på ett makro-objektiv. Men det finns ju adaptrar till nästan allt så att så länge objektivet har manuell bländare så lär ju det mesta funka. Har ni några tips på några inte allt för dyra makro objektiv runt 100mm?

1. Försättslinser
2. Mellanring (-ar) ser inte ut att finnas för Fujis X-fattning.

Den sistnämnda ger bäst optisk resultat och det kanske finns någonstans.

Jo har prövat mellanringar , men det blir för bångstyrigt att inte kunna gå till oändligheten när man vill.

Micro-Nikkor 105/2,8 Ais är bra, men jag har inte sett den till salu speciellt ofta. Om du kan tänka dig gå ned i brännvidd är 55/2,8 eller 55/3,5 inte heller så dumma. Rent generellt är de flesta makroobjektiv bra, och du kan ju också köra AF-varianter som Tamron 90/2,8 med adapter (helst ett med bländarring då).

Har kollat på diverse annonser och en hel del objektiv har coating separation. Är det at likställa med att gluggen är värdelös?

Vet inte vad det är, men gissningsvis kan det ge en del trista bieffekter om det är vad det låter som (att antireflexbehandlingen släppt från glaset).

Hej !

Ett av de absolut bästa är Tamron SP90 2,5 med lämpligtvis en adapter,
ex http://www.ebay.com/sch/i.html?_trk...ptall&_nkw=fuji+x+adaptall&_sacat=0&_from=R40

Det är föregångaren till SP90 2.8, väldigt skarp och med bra känsla,
på minussidan är att den bara går till 1/2 utan mellanring.
Gjordes i två varianter ( a, b) samma optik, nån kosmetisk skillnad.

//MW

Hej !
Till SP90 2.5 ?

Vet inte exakt, kan tänka mej 20 -30 mm.
En teleförlängare lär även funka, har dock inte provat,
men bildresultatet lär bli bättre med mellanringar.

//MW

Ok, jagar mest insekter så1:2 tycker jag är lite för lite förstoring.

Finns det några längre än 100mm som har bkändarring som är något att hänga i julgranen?

ANNONS
Götaplatsens Foto