Annons

Matt omslag till Crimsons fotoböcker

Produkter
(logga in för att koppla)
Crimson har nyligen bytt papper till omslagen till sina fotoböcker från samma typ av fotopapper som använts i inlagan till ett matt papper tryckt med en annan teknik. Enligt tryckeriet gäller nu att "Vi har under en tid arbetat med att producera omslagen till böckerna med en annan bättre teknik och material än tidigare. Tidigare skrevs omslagen ut på ett fotografiskt papper. Men i fortsättningen är det detta material som gäller."

I princip borde färgåtergivningen bli den samma med de båda teknikerna så länge färgrymden i dessa bilder inte överskrider vad det aktuella utskriftsalternativet medger och att Crimson använder korrekta ICC-profiler. I praktiken skiljer sig dock färgåtergivningen sig åt samt att det matta pappret har en helt annan karaktär. Det vill säga att färgåtergivningen skiljer sig åt från samma bild på omslag och i inlaga.

Vad kan jag göra för att undvika detta, utan omfattande testutskrifter? Jag har skrivit två gånger till Crimson utan att få något annat svar än att det är detta som gäller nu. Jag kan inte heller finna någon relevant information på deras webbplats, vare sig den gamla eller den nya betaversionen.

Lars Bruzelius

ANNONS
Götaplatsens Foto