Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mellanformat vilken?

Produkter
(logga in för att koppla)

honkan

Aktiv medlem
Hej på er !
Vill ha era åsikter om bra och skapligt billig mellis, jag har blivit sugen på den ryska Kiev 88 någon som har erfarenhet? eller en Seagull ny på Photax för 2800:- ca, någon som använt dessa.
Kievs problem känner jag till, men när den funkar hur är den då.

Mats.

När jag köpte mellanformat så valde jag Mamiya M645 1000S. Anledningen till att jag valde just den var formatet (6x4,5), priset (kostar ca 3000-5000 beg med 80/2,8) och att den har självutlösare. Jag gillar det rektangulära formatet och att man får in 15 bilder på en 120-rulle. Det enda negativa är att man inte kan byta magasin.

Rickard

Seagull...

Hej...

Mellanformatet är underbart. Själv så har jag en 6*6 och stortrivs med den! Skulle aldrig byta bort den... ((peppar peppar... kom det inte en ny mod. som hette H1?? Hmmm...)) Hursom helst, kolla lite med Micke Stener här på fotosidan >> Micke. Han har nyligen införskaffat en Seagull som photax säljer! Han kanske kan dela med sig lite av sina erfarenheter med kameran??

Mvh // Martin

Jag hade en Kiev på 80-talet, och de kanske är bättre nu, för den jag hade var ingen höjdare...
Lyckades nog bara ta ett par rullar innan slutaren havererade p.g.a. ett trasigt kugghjul.

Wad gäller photax budget kamera så har jag läst att man ibland kan ha tur och få en som fungerar ganska bra, men ofta är inte filmplanet i rät vinkel med optiken vilket ver en (oftast) oönskad skärpeförskjutning.

Jag skulle satsa på en beg. kamera av något av de större märkena.
Eller kanske köpa något annat kul som gör dina bilder bättre, ett bra blixtpaket (kolla under köpa-> medlemserbjudanden), ofta kan det ge mer att skaffa tillbehör än att byta själva hjärtat i utrustningen.

Själv har jag visserligen gjort båda delarna... skaffat en Hasselbladare och två rejäla blixtar ;-)

Ett lustigt val. SLR och TLR har sina respektive för- och nackdelar. Är det inte bättre att först välja kameratyp och prisnivå för att sedan titta på olika modeller?

Förresten, jag har aldrig provat Seagull men du kan få en riktigt trevlig TLR för det priset om du tittar på den begagnade marknaden.

Mellanformat är ett klart uppköp jämfört med småbild när det gäller bildkvalitet.

Av de kameror du nämner föredrar jag Seagull. Dels för att tvåögda spegelreflexer är, IMHO, underbara att plåta med. Diskreta, lätta och oftast väldigt pålitliga. Kiev vill jag nog direkt avråda ifrån. Klart att du kan få helt ok bilder, men de håller en mycket låg kvalitet.

Se också om du kan hitta en gammal Bronica. Jag köpte följande på LP-fotos vinterauktion förra året:

2 st. Bronica S2-hus
1 200 mm Nikkor obj
1 80 mm Nikkor obk
2 Mag
14 filter
+ massor av småtillbehör.

Allt detta för 3.600 + 15% provision. Ger mycket bra bilder. Köpte till ett 50/4 Nikkor för 1.300 på ebay.

Utrustningen var i b-skick, alltså väldigt fin.

Vad jag förstod av peronalen på LP foto förekommer gamla Bronicor ganska ofta, så detta var nog inget unikt tillfälle.

Kolla på http://people.smu.edu/rmonagha/bronica.html för mer info.

Hälsningar

Fredrik Persson

Tack för råd o svar!

skulle kanske förtydliga mig, skall inte byta system från småbild till mellan utan skaffa en mellanformatare att ha utöver min kära Canon :).
Har blivit fasligt förtjust i porträtt + att en del vill ha bröllopsfoton så där är anledningen,

Seagull låter frestande men det är klart att en Mamiya är nog inte fel heller, hur är 645j? någon som vet, skiljer kanske bara på detaljer, SUCK!!!! att något så trevligt kan va så besvärligt.

Mats.

Vill passa på att fråga er "645-are" hur ni upplever skillnaden i kvalitet mellan småbild och 645. Jag har hört kritik från dem som använder "större" mellanformat att skillnaden i teknisk kvalitet mellan småbild och 645 inte känns tillräckligt stor.

Själv använder jag 6 x 6 och där ser jag en klar skillnad i förhållande till småbild. Men jag kan ibland sakna det rektangulära formatet. Funderar på 6 x 7 men det innebär stora kameror.

Kommentarer?P

mvh

Fredrik Persson

I den svartvita världen tycker jag man får ett helt annat tonomfång i bilden med finare gråskalor.Till det bättre.
Ett projiserat dia visar också högre detaljrikedom än 135 film.

En annan fördel med större negativ vid svartvit foto är att man lättare ser bilden utan att göra en provförstoring som man ofta måste göra med 135 negativ

Jeg har brukt Mamiya 645 Pro TL i flere år nå, og jeg ser en helt klar forskjell mellom 6x4,5 formatet og småformat. Det er jo naturlig da formatet er ca 2,7 ganger større.

Jeg jobber en del med 6x7 og 4x5" også men kameraene bli store, tunge og ting går litt sakte. 645 kameraene er lette og hendige i forhold, faktisk ikke så mye tyngre enn ett småbilde SLR kamera.

Skal jeg ta "action" bilder velger jeg 645. Er kvalitet viktigst og jeg har god tid til å planlegge eksponeringene velger jeg større formater.

Eirik Berger

En prisvärd porträttkamera för mellanformat? Då hade jag gått på en begagnad TLR för en tusenlapp eller två. Du vill kunna köra den med blixt och trådutlösare, glöm inte att kolla det.

645?? Det är inte mitt bord men det känns inte rättvist att jämföra det med småbild. Man vinner lite och man förlorar lite. Dessutom passar 645 fotopappret bättre än 6x6.

Jag skulle vilja lägga in en kommentar om "kvalitets skillnaden" mellan mellanformat och småbild. Jag använder båda, mest då jag får lite bröllop. Jag kan säga av egen erfarenhet att det är just ingen stor skillnad så länge man inte gör stora förstoringar. Då ser du skillnaden, kanske om du kör det i dia projektor också, som någon påstod men det har jag aldrig själv provat med mellanformat.

Jag fotade precis ett bröllop med både en Canon EOS 3 och en Hasselbladare 203FE,.båda kamerorna hade samma film, Kodak Portra 160 så det fanns ingen skillnad där. Jag kan inte säga, hur gärna jag än vill, att bladaren är "bättre"

Men jag använder bladaren för att jag gillar dom kvadratiska porträttbilderna och jag slipper beskära bilderna i efterhand plus att det imponerar på kunden, men tar alltid några rullar med min EOS 3 för att den är lättare att jobba med så jag kan ta lite andra bilder än vanliga stela bilder.

Men jag håller inte med om att det är någon stor skillnad som vissa påstår. Visst är neg. mycket större men den stora skillnaden syns inte förän du blåser upp bilden ordentligt. Det finns tillräckligt med information på 135 systemet för att man inte ska kuna se skillnad på en 10X10 (HBL) kopia och 10X15 (CANON). Inte heller om man gör lite större förstoringar. Men om du går upp till 1 meters kopior eller projeceringar så kan jag tänka mig att skillnaden är stor.

Kan inte riktigt hålla med Patrik. Tycker att det finns en skillnad i att mellanformat ger snyggare bilder vad avser gradation och "djup".

Men då utgår jag från svartvit och att man jobbar med kopiering själv. Tror inte att skillnaderna blir lika märkbara om man jobbar med färg och inte använder eget mörkrum. Kanske är det därför Patriks och mina erfrenheter skiljer sig åt (detta utan att iofs veta om Patrik har eget mörkrum och jobbar i sv/v).

Däremot tycker jag att det är helt klart att småbildsfilmer nuförtiden kan ge otroligt fina resultat tack vare fina emulsioner, bra optik och ljusmätningssystem i kameror. Tog småbilds-bilder under en resa i Portugal i somras och resultatet är verkligen fint. Använde modern film (TMX 100) i Leica M6 (ok, den har faktiskt inget riktigt bra ljusmätningssystem, men bilderna blev välexponerade).

mvh

Fredrik Persson

Necromancer skrev
Det finns tillräckligt med information på 135 systemet för att man inte ska kuna se skillnad på en 10X10 (HBL) kopia och 10X15 (CANON).

Nu är väl denna jämförelse inte riktigt relevant. Att kopiera mellanformatsbilder på 10x10 cm papper är nog inte vanligt, möjligen för att ha i urvalsprocessen då.
Själv kopierar jag mina svartvita bilder på 24x30 som regel och där kommer det större formatet med bättre tonomfång till sin rätta.
Tanken med mellanformat är ju att få en högre kvalitet på den slutliga bilden.
Men vi använder ju våra kameror olika och till olika ändamål så det är svårt att säga vad som är rätt och fel.

Jag har en Kiev 88 från 1992. Det är ett billigt sätt att köpa en enögd spegelreflex och få tillgång till ett stort utbud objektiv. Mekaniken har ju berörts och jag kan inte annat än hålla med. Den känns inte direkt som en bladare även om den kan se ut som en vid en snabb anblick :) Nu har jag haft turen att slippa uppleva några värre fadäser. Min normal har haft olja på bländarlamellerna och spegeln har varit lite snett upphängd. Läckor i filmmagasinen är standard, men det är det ju på bladare också. Tätningarna köper man hos Hasselblad för 20 kr per styck och byter på fem minuter.

Jag skulle nog inte tveka att köpa en igen. Nu blev det tyvärr aldrig av att köpa en av de ryska vidvinklarna, men det var tanken när jag köpte den och de är nog ett tungt vägande skäl för många.

Är du nöjd med ett normalobjektiv gör du dock bättre i att köpa en äldre tvåögding. De spelar i en helt annan klass när det gäller känsla och kvalitet på mekaniken.

Har väl bestämt mig nu för att bara köra småbild så jag lär väl kränga Kieven skulle jag tro.

Testa att låna en mellanformatare och ta några rullar, jag tror på den personliga känslan, det finns en lång tråd om vad som är bäst i Terjes hörna, här... men jag tror mer på personlig känsla.
Jag gillar att jobba med min hasselbladare eftersom jag tycker att man får bättre känsla för hur bilden kommer bli eftersom man kan betrakta sökskivan på lite avstånd istället för att ha ögat intryckt i en liten sökare.

En trevlig modell som ofta glöms bort är Mamiya 330. Tvåögd spegelreflex med utbytbara objektiv.
Ger god kvalitet o är inte så vansinigt dyra.
Skulle gärna hitta mig en 330 till rimlig peng.
nackdelen är kanske att dom är lite klumpigare.

www.torget.se fanns nyligen en Yasica MAT124G den modellen är ju relativt ny.

Skulle Mamiya:s tvåögda vara bortglömda? Inte hemma hos mig :) Jag tycker inte att klumpigheten är ett problem men man ska känna till den närmast påminner om en stridsvagn innan man köper den. Om man sedan vill hitta en billig mellanformatare så tror jag att man kan hitta mer prisvärda alternativ.

ANNONS
Götaplatsens Foto