Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mellanlagringsenhet

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten Ch

Aktiv medlem
Jag tänker köpa en ny mellanlagringsenhet på minst 40 Gb.Skaffade en Flash Trax för flera år sedan, men den har jag spolat. Så köpte jag en Compact Drive och den var så nära idealet jag kan komma. Ingen mp3 och annat onödigt, inte ens bildvisning. En lagringsenhet helt enkelt. Perfekt. Men så pajade uttaget till CF-kort och jag får inte tag i en ny. Sluat tillverka, påstås det. Men nu behöver jag en bra, pålitlig enhet inför en långresa.
Har funderat på Canons egen. Så finns det Sony. Och på nätet hittade jag en i USA som heter Wolverine och som var vettig i pris.
Jag lutar mest åt Canon M80, även om den är dyr. Känns pålitlig tack vare namnet. Men jag vet inget om den.
Någon som har erfarenhet av den eller någon annan bra mellanlagringsenhet som kan komma med tips?

Jag har en Hyperdrive Colorspace som finns på bl a Dustin. Mycket billigare än Canon och extremt snabb på att ladda över bilderna från minneskortet (en gig i minuten!). Känns lite plastig, lite krångliga menyer, inte hypersnabb på att visa bilderna, men skärmen är faktiskt helt okej även om den är lite liten. Bra batteritid också. Enligt min uppfattning extremt prisvärd när man jämför med de ledande märkena (t ex Canon och Epson).

Enkelt att byta till en större hd om man så småningom skulle vilja det. Skruvmejsel medföljer!

Jag har föregångaren till Erlands Hyperdrive Colorspace. Min variant heter Hyperdrive Space och har ingen bildvisning, och är väldigt enkel att handha. Går att köpa utan hårddisk
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010107933
för en billig penning. Hårddisk (IDE) köper du separat. Mycket enkelt att skruva upp lådan och sätta i hårddisk av valfri storlek.

Annars finns det färdiga med hårddisk i:
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010107934 (40GB)
http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010107949 (60GB)

Ja, Hyperdrive Space är enklare och billigare -- men tyvärr inte mycket mindre. En Space med 60 gig kostar 1600 kr -- lägg på 700 spänn så får du samma maskin men med dubbelt så stor hd (120 gig) och hyfsad färgskärm. Prisvärt, enligt min uppfattning.

Edit: Jag ser i Dustins prislista att en ny variant på Colorspace är på väg, "Colorspace O". Ungefär samma pris, men större skärm och förhoppningsvis lite mindre plastiga knappar. Kan vara värd att vänta på.

Tack för tipsen. Hyperdrive kan vara lösningen. Bildvisningen struntar jag i - jag plåtar uteslutande i RAW och det brukar ändå inte funka att titta på bilderna då. Och funkar det är det slut med den saken nästa gång man byter kamera och därmed till ett nytt RAW-format.
Jag tycker emellertid att funktionaliteten är viktig. I med kortet, tryck på knappen och ett otvetydigt OK från apparaten om att överföringen lyckats. Det är vad jag vill ha, plus att den är rejält byggd så att den inte skramlar sönder när den ligger och laddar från cig-uttaget i en Landcruiser på obanade stigar någonstans i Afrika...

Sten Ch skrev:
Tack för tipsen. Hyperdrive kan vara lösningen. Bildvisningen struntar jag i - jag plåtar uteslutande i RAW och det brukar ändå inte funka att titta på bilderna då. Och funkar det är det slut med den saken nästa gång man byter kamera och därmed till ett nytt RAW-format.
Jag tycker emellertid att funktionaliteten är viktig. I med kortet, tryck på knappen och ett otvetydigt OK från apparaten om att överföringen lyckats. Det är vad jag vill ha, plus att den är rejält byggd så att den inte skramlar sönder när den ligger och laddar från cig-uttaget i en Landcruiser på obanade stigar någonstans i Afrika...
Hyperdrive klarar aktuella raw-format -- jag köpte min i januari och 40Ds raw-format visades problemfritt. Kommer det nya uppdateras givetvis firmware.

Och den funkar precis som du vill att den ska. Den kopierar givetvis långsammare ju mer avancerad verifiering du vill ha, men du kan välja vilken nivåer du vill ha.

"Bäst" beror ju på vad man är ute efter. Colorspace är mycket mindre och lättare och ungefär dubbelt så snabb -- till ett väldigt mycket lägre pris. För mig är den alltså åtskilligt bättre än Jobo.

Tack för tipset Mats,men Jobo är nog inget för mig. Det är inte nödvändigt för miga att kunna kolla mina bilder. Det viktiga är att snabbt och pålitligt kunna tömma minneskorten och lagra filerna tills jag kommer hem till min dator. Så det lutar åt en Hyperdriva Colorspace.Och om jag vill kolal går det bra n´med Colorspaces lilla display. Tar den råfiler från en så ny modell som EOS 40 klarar den förhoppningsvis även EOS 1DsMIII. men som sagt, det är inte den primära funktion jag är ute efter.

Tack, Etrland. På webbplatsen fann jag precis vad jag letar efter. Den heter Hyperdrive HD80 och saknar display för bildvisning. Perfekt för mig.

Personligen skulle jag vara tveksam till en så tung apparat; om man tittar på specarna väger HD80 270 g plus fyra laddbara AA-batterier!

ANNONS
Götaplatsens Foto