Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Men...bilderna ser ju olika ut?

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutad120828

Avslutat medlemskap
Såhär ligger det till:

Mina bilder ligger uppe på nätet som ett "simple viewer"-album.

Ibland när jag får för mig att skriva blogg använder jag samma bild även på bloggsidan. Inga ändringar har gjorts på bilden.

Bilden på bloggsidan blir precis lika mättad och snygg som jag vill ha, men på simple viewer-sidan blir de platta och färglösa.

Vad beror detta på? Använder Safari när jag surfar. Har Simple Viewer (flash) en egen färgprofil eller liknande?

Tacksam för svar...

Safari kan använda bildens inbäddade färgrofil och visar bilden korrekt, medan simpleviewer inte kan det.

De flesta PC-användare ser bilden utan färgprofil även på bloggen.

Innan någon påpekar det kanske jag ska säga att jag med PC-användare menar Windowsanvändare, eftersom OS X ofta körs på samma hårdvara idag ...

AFE skrev:
Safari kan använda bildens inbäddade färgrofil och visar bilden korrekt, medan simpleviewer inte kan det.

De flesta PC-användare ser bilden utan färgprofil även på bloggen.

Finns ju väldigt många PC användare som man vill ska se bilden som det är tänkt, och inte med dessa urvattnade färger. Hur gör alla tro, för att lösa detta?

Ngt jag undrat över en liten tid, skillnaderna är ganska så mkt större än vad man kan tro med och utan ICC profil.

Tack på förhand / Karl

Konvertera filerna till sRGB i Photoshop innan du laddar upp dom, då kan alla oavsett dator se dom korrekt, tyvärr får du räkna med att de flesta ser dina bilder med låg kontrast och ett väldigt blå/cyanstick för de flesta inte har kalibrerade skärmar.., obs, spara alltid originalfilen intakt i Adobe98 RGB och 16 bitar.

Konvertera bilderna till sRGB innan publicering, så blir det så bra som det är tekniskt möjligt under rådande förutsättningar. I alla fall om man vill rätta sig efter windowsanvändare så är det sRGB som gäller, då det är Windows modersmål, dvs alla bilder antas ha det. Tyvärr.

Att sedan de allra flesta har okalibrerade och oproflilerade skärmar gör att det i vilket fall som helst är osäkert vad webbtittarna ser. Det är hursomhelst det bästa man KAN göra...

/Mikael

Danlo skrev:
Konvertera filerna till sRGB i Photoshop innan du laddar upp dom, obs, spara alltid originalfilen intakt i Adobe98 RGB och 16 bitar.

Fast dom ser väldigt olika ut i sRGB med :/

Är det stor skillnad på 8 bitar å 16 bitar föresten? hehe kanske ingen föresten med min 400D:)

ANNONS
Götaplatsens Foto