Annons

Mer räckvidd

Produkter
(logga in för att koppla)
God eftermiddag i skrivandets stund!

Jag söker nu efter ett längre/större objektiv, som skall sitta på en 7D. Testade Tamrons 200-500mm, men blev besviken på skärpan. Det enda jag funnit som kan ersätta alla milimetrar är canons 400/5,6 för en respektabel penning, men, egentligen behöver jag nå längre, men hur?

Jag hade en ide om att Sigmas 300/2,8 skulle duga med en x2 TK, men hur blir det med skärpan då jämfört med Tamron objektivet?

Canons 400/5,6 känns jettebra som den är, men pallar den en x1,4 TK utan att bli allt för mörk?

Skulle vara skoj att höra med Er, hur når ni långt med bibehållen skärpa fast under dom prislapparna som gör ont?

Tackar på förhand!

Inget objektiv undgår att bli sämre med telekonverter. Konvertern förstorar inte bara bilden, utan också alla felaktigheter. Frågan är alltså inte vilka objektiv som behåller sin skärpa med konverter, utan vilka som är så pass bra i sig själva att du kan stå ut med den försämring du får.

Och det kan ju bara du svara på. Det enda man kan vara säker på är att speciellt billigt brukar det inte bli, när man vill kombinera "bra" med "långt".

EF 400 f/5,6L med en 1,4x TC på 7D är nog enbart att tänka på tillsammans med stativ och då är LiveView med kontrastdetekterande fokus, ej snabbfokus, en väl fungerande variant. Bildvinkeln du får motsvarar ett tele på 900 f/8 (400x1,6x1,4)

En Kenko 1,4x Teleplus Pro 300 DGX fungerar otejpad på 7D och du får relativt snabb normal AF på dom fyra yttre fokuspunkterna på båda sidor om centrumpunkten. En typisk vackerdaglösning handhållet med slutartider på min 1/1000s eller snabbare.

Inget objektiv undgår att bli sämre med telekonverter. Konvertern förstorar inte bara bilden, utan också alla felaktigheter. Frågan är alltså inte vilka objektiv som behåller sin skärpa med konverter, utan vilka som är så pass bra i sig själva att du kan stå ut med den försämring du får.

Och det kan ju bara du svara på. Det enda man kan vara säker på är att speciellt billigt brukar det inte bli, när man vill kombinera "bra" med "långt".

Precis: billigt, bra, långt; välj två....

Tycker själv att man inte ska planera för att alltid använda TC. Om man vill ha 400mm+ så är det bäst att satsa på att fast objektiv i den brännvidden än att börja mecka med kortare + converters. Man förlorar alltid lite prestanda, både optiskt och AF, med en TC, hur bra den än är.

Canons 400/5.6 är kanonbra, men saknar IS och 5.6 är lite mörkt så kan bli begränsande. Men om du vill ha något bättre blir det ganska dyrt...

ANNONS
Götaplatsens Foto