Annons

Min (nya) Leica R3 fungerar inte

Produkter
(logga in för att koppla)

carl_

Ny medlem
Under märkliga omständigheter fick jag idag en Leica R3 i absolut mint condition och på den sitter ett Elmarit-R 24mm. Av någon märklig anledning vägrar dock kameran att kommunicera med objektivet. Ljusmätaren verkar fungera som den ska, men när jag vrider på bländarringen förändras ingenting. Efter en lång stund av pillande lyckades jag komma fram till att den objektivet helt enkelt aldrig hakar fast i haken inne i husets objektivfäste.

Efter lite efterforskningar visar det sig att Leicas R-objektiv ser litet olika ut. Mitt verkar vara ett "2-cam", medan de nyare har en tredje kam, som verkar ligga på det stället där en kam bör ligga för att haka fast i ljusmätningsmekanismens hake.

Eller är det för att något annat ät trasigt i kameran? Jag ska försöka få tag på han som gav mig kameran imorgon. För övrigt är objektivet inte i toppskick. Bländarlamellerna är väldigt oljiga, men mekanismen verkar ändå fungera bra. Är det värt att lägga pengar på att laga kameran? Hur står sig dessa objektiv mot till exempel Carl Zeiss-objektiven till Contax?

... Efter en lång stund av pillande lyckades jag komma fram till att den objektivet helt enkelt aldrig hakar fast i haken inne i husets objektivfäste.

Efter lite efterforskningar visar det sig att Leicas R-objektiv ser litet olika ut. Mitt verkar vara ett "2-cam", medan de nyare har en tredje kam, som verkar ligga på det stället där en kam bör ligga för att haka fast i ljusmätningsmekanismens hake.

....

Till R3 (och allt som kommer därefter) behöver Du trekamsobjektiv (ja, det finns något enstaka med *bara* den tredje kammen, men nu ska vi inte krångla till det....). De äldre kammarna har en "sluttande", förkromad yta, som tvingar armar i husen att röra sig inåt eller utåt när man vrider bländarringen. Riktigt gamla objektiv har bara en sådan kam, men de flesta har två (beroende på vilken Leicaflexmodell de är gjorda för).

När Leica började samarbeta med Minolta (och det var just med R3), hade deras hus i stället en överföringsarm för bländaren som vred sig tillsammans med objektivets bländarring. För att klara det, satte Leica på den där "tredje kammen". Den sitter i själva verket fast på en av de andra två, och den är "stegad" och gjord av mattsvart plåt. Sitter ingen sådan på Ditt objektiv, kan det inte överföra bländarvärdet och därmed kan kamerahuset inte mäta med full öppning.

Men det går alldeles utmärkt att mäta nerbländat. Tryck in nerbländningsspaken på kameran och låt den mäta ljuset i det läget. Automatik blir lite bökigt, men manuellt går alldeles utmärkt.

Man kan bygga om ett tvåkamsobjektiv till 3 kammar, men det är knappast lönt med dagens begagnatpriser. Lär Dig mäta nerbländat eller leta på en annan glugg med tre kammar. Leica har lagt ner R-systemet, så priserna faller. Men bättre objektiv finns bara inte, så ge Dig inte!

ANNONS
Götaplatsens Foto