Annons

Mina videofiler försvinner

Produkter
(logga in för att koppla)

AmeldaT

Ny medlem
Hej alla fotografer! Jag behöver hjälp.

Jag spelar in när jag sminkar mig med min Canon 800D för att lägga upp på Youtube. Använt minneskortet som följde med kameran när jag köpte det och allt har gått bra med det. I förrgår köpte jag ett nytt minneskort med bättre prestanda för 4k videoupptagning samt mer utrymme (128gb). Spelade in igår, skulle föra över filerna till dator och upptäcker du att de filmerna som jag spelat in inte går att använda, står att dom är 0kb stora och går inte att föra över till datorn.dom basically finns inte. Läste runt lite,formaterade minneskortet, testade igen och samma sak hände. Filerna blev 0kb och gick inte att använda.
Bilder går att ta och videor som är kortare ca 15min är inga problem.

Vad är problemet?

Det gamla minneskortet delade själv på filerna som blev över 4gb till två filer. Det gör inte det här, kan det vara därför? Hur löser jag isåfall det? Försökt läsa runt på Google och allt, men hittar inte svaret på mitt problem. Help me ouuuut 😩
 

netstorm

Aktiv medlem
Vad är det för minneskort och var är det köpt?

Vet inte hur vanligt förekommande det är just inom sd-kort (som jag misstänker att kameran använder) men är tyvärr ökänt med kinesiska säljare som säljer fejkade produkter som på pappret har t.ex. 1 tb men i praktiken bara är på några gb. USB-minnet har då en fejkad firmware som lurar datorn men som bara skriver över samma minnesplats om och om igen under tiden man lägger över data. Fungerar bra tills dess att man faktiskt försöker läsa materialet och får felmeddelanden.

Nu är det säkert osannolikt i just detta fallet, men är en bra start tänker jag.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Du formaterade kortet i kameran?

Kan det finnas en risk att din kamera inte stödjer storleken, hastigheten eller liknade?

Så kortet fungerar om du lägger 4 filer på 15minuter på kortet?

Om du lägger en fil på 15 minuter och en på 25minuter försvinner båda filerna då, eller bara den som är på 25 minuter?

Det finns väl en tidsbegränsning på hur långa filer som kameran kan/får lagra pga skatteskäl har jag för mig, men lite konstigt att detta skulle vara något som kortet gör att dela upp filerna och inte kameran
 

ztenlund

Aktiv medlem
Du formaterade kortet i kameran?

Kan det finnas en risk att din kamera inte stödjer storleken, hastigheten eller liknade?

Så kortet fungerar om du lägger 4 filer på 15minuter på kortet?

Om du lägger en fil på 15 minuter och en på 25minuter försvinner båda filerna då, eller bara den som är på 25 minuter?

Det finns väl en tidsbegränsning på hur långa filer som kameran kan/får lagra pga skatteskäl har jag för mig, men lite konstigt att detta skulle vara något som kortet gör att dela upp filerna och inte kameran
Minneskort mellan 2 och 32 GB använder normalt sett FAT32 och då kan filer inte vara större än 4 GB. Över 32 GB används exFAT som tillåter större filer. Detta kan leda till uppdelning av filmklipp, eller eventuellt begränsningar i längd, men detta är något annat än halvtimmesgränsen på grund av tullregler.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Minneskort mellan 2 och 32 GB använder normalt sett FAT32 och då kan filer inte vara större än 4 GB. Över 32 GB används exFAT som tillåter större filer. Detta kan leda till uppdelning av filmklipp, eller eventuellt begränsningar i längd, men detta är något annat än halvtimmesgränsen på grund av tullregler.
Kameran känner av detta och gör olika formateringar beroende på storlek?

Kameran stöder iaf 128GB vad jag kunde se.
 
Senast ändrad:
ANNONS