Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Minneskort hastighet till 400D

Produkter
(logga in för att koppla)

canon11

Aktiv medlem
Hej,
Vad rekomenderar ni för minneskort till en 400D?

Är kameran kompatiblel med t.ex Sandisk Extreme III?

//Anders

Ja, kameran är kompatibel med alla modeller vad jag vet.

Rent hastighetsmässigt så ligger kammeran mellan II och III men överföringen till datorn går betydligt snabbare så satsa på III eller till och med IV.

Till min 400D har jag ett Extreme IV (2GB), eftersom jag trodde det behövdes hastighetsmässigt, och till min 40D ett Extreme III (4 GB). Har ännu inte märkt av att det skulle vara någon större skillnad i prestanda vid skrivningar till kortet (jo kanske när man verkligen fyllt RAW-bufferten, men hur ofta händer det? Betydligt oftare har det hänt att 2GB kortet blivit fullt med bilder iaf)

Vad gäller överföringen till dator så är den bästa boosten av läsprestanda att använda en kortläsare (helst med USB 2.0) än kamerans USB-interface.

Kolla t.ex. DP-review för 400D (Sida12, Timings&Sizes, http://www.dpreview.com/reviews/canoneos400d/page12.asp) -> 'File Flush Timing' & 'USB transfer speed'.

Så länge bufferten inte är full är det omöjligt att märka någon skillnad i prestanda mellan korten, eftersom detta inte påverkar kamerans funktion.

Även med full buffert är det dock få kameror som uppvisar någon märkbar skillnad mellan Extreme 3 och Extreme 4.

ANNONS
Götaplatsens Foto